xeniglossa.gr

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ( Α ΜΕΡΟΣ ) - της Μαρίας Σπύρου

Στη σημερινή εποχή πιο πολύ από κάθε άλλη φορά οι γονείς έχουν μεγάλη

ανησυχία για το μέλλον των παιδιών τους.Δεν προλαβαίνει να βγει το πρώτο σχολικό τρίμηνο και η απόφαση έχει ήδη βγει 'δεν διαβάζει αρκετά και αρνείται να συμμετέχει'.Οι σκέψεις του γονιού εκείνη την ώρα είναι μπερδεμένες και ο αυθόρμητος μηχανισμός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το παιδί κρατά στα χέρια του το διαβατήριο της ανεργίας έρχεται να παγιώσει την καταρράκωσή του.


Σε μια τέτοια περίπτωση καλό θα είναι αντί να παραμείνει ο γονιός στην αδράνειά του ,στη θλίψη του και στην απόγνωση να προτιμήσει τη δράση . Σε πρώτο επίπεδο ας αναρωτηθεί και ας ξεκινήσει από τα αίτια του κακού. ΓΙΑΤΙ;

Οι λόγοι που προκαλούν μια αρνητική στάση του παιδιού μπορεί να ποικίλλουν. Η ηλικία του θα μπορούσε να είναι ένας από τους λόγους που γεννούν ανασφάλεια. Κάποιες φορές όταν το παιδί είναι μικρότερο από τα άλλα παιδιά της ομάδας [πχ τα παιδάκια πεντέμισι ετών] δεν έχουν αναπτύξει όλες τις λειτουργίες τους στον ίδιο βαθμό με τα υπόλοιπα παιδιά και αυτού του είδους η ανωριμότητα τα κάνει να κουράζονται και να αποθαρρύνονται.Το ίδιο έχει παρατηρηθεί και στα πρόωρα γεννημένα

παιδάκια που πασχίζουν να κερδίσουν το χαμένο έδαφος.


Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που συχνά κάνει τα παιδιά να νιώθουν άβολα για τις επιδόσεις τους είναι το κατά πόσο έχουν κατασταλάξει ποιο χέρι χρησιμοποιούν στη γραφή ,πράγμα που τα αποσυντονίζει .

Το φτωχό τους λεξιλόγιο ,ακόμα και η μη σωστή άρθρωση [τραυλισμός,ψεύδισμα] μπορεί να προκαλέσει την απόσυρση και την αντικοινωνικότητα ακόμα. Επίσης η άβολη αίσθηση που πιθανόν το παιδί να έχει με το σώμα του συχνά είναι αναχαιτηστικός παράγοντας στο να πάρει πρωτοβουλίες και να θελήσει να γίνει μέλος μιας ομάδας.

Αντίθετα,σε κάποια παιδιά η 'κακή' επίδοση έχει τη βάση της στην υπερβολική κινητικότητα ή στην ελλειψη συγκέντρωσης που κι αυτές με τη σειρα τους ειναι καταστάσεις που ίσως να έχουν προκύψει από μια περίοδο μετακόμησης ,ενός διαζυγίου κτλ.Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και τις αιτίες που οι ίδιοι οι γονείς έχουν συμβάλλει να δημιουργηθούν ξεκινώντας από την τάση τους να ταυτίσουν το παιδί τους με το δικό τους ιδανικό .Εφαρμόζοντας μια διαπαιδαγώγηση που

στηρίζεται στην πίεση και στην καταξίωση μέσω των βαθμών , τα παιδιά αποκτούν την αντίληψη ότι η αξία τους εξαρτάται από τη βαθμολογία τους και τη χρησιμοποιούν για να εισπράξουν ή όχι αποδοχή.Οταν η αποδοχή αυτή δεν είναι εφικτή μαθαίνουν πως η αποτυχία είναι κάτι που το αποφεύγουμε και μόνο η επιτυχία καταξιώνει . Κατά κανόνα τα παιδιά που μεγαλώνουν με αυτή τη νοοτροπία καταλήγουν φοβικά σε ό,τι αφορά τον πειραματισμό σε νέες γνώσεις και παραδόξως περισσότερο ευάλωτα στην αποτυχία.


Ακόμα ένας λόγος που δεν αφήνει το παιδί να αισθανθεί ελεύθερο προς τη γνώση είναι η αντίθεση των γονιών σε ό,τι έχει να κάνει με την διαπαιδαγώγησή του. Αυτού του τύπου οι διαμάχες και η μη σαφή εικόνα που δίνεται στο παιδί για τα θέματα που αφορούν τη ζωή του και την παιδεία του το οδηγούν σε μπλοκάρισμα μεταξύ άλλων και της γνωστικής του λειτουργίας.

Ο χρόνος που αφήνουμε στα παιδιά μας να ασχοληθούν με ό,τι στα ίδια αρέσει χρειάζεται επίσης να εξετάζεται σοβαρά.Κάθε άνθρωπος-πόσο μάλλον κάθε παιδί -έχει ανάγκη να ξεκουράζεται , να ασχολείται και με τις δραστηριότητες που το ευχαριστούν ώστε να αναπτύσσει τη δημιουργική του πλευρά να διώχνει την κούραση και να φορτίζει τις μπαταρίες του χωρίς να αισθάνεται στερημένο και καταπιεσμένο.Φορτώνοντας τα παιδιά με ένα βαρύ διδακτικό πρόγραμμα το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να αποζητούν ξεκούραση και διασκέδαση στην τάξη......

xeniglossa.gr

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ 'ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ' ( 20/10/12 )

ΜΑΡΙΑ ΣΠΥΡΟΥ -ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στην ψυχολογια της εκπαιδευσης , αλλά και σε θέματα μεθοδολογίας και διδασκαλίας .Επί σειρά ετών [από το 1988] εργάστηκε σε φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία ως καθηγήτρια ξένης γλώσσας και χρησιμοποίησε πολλές καινοτόμες μεθόδους που προάγουν την αυτόνομη διάθεση των μαθητών προς τη γνώση όπως το self -access system και η ανθρωποκεντρική προσέγγιση . Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως σύμβουλος ψυχικής υγείας οργανώνοντας και συντονίζοντας ομάδες εκπαιδευτικών και γονέων σε σχολεία,παιδικούς σταθμούς και εργαστήρια Συμμετέχει σε σεμινάρια με σκοπό τον προβληματισμό μας σε ό,τι αφορά την διαπαιδαγώγηση και την εκπαίδευση των παιδιών.Έχει γράψει αρκετά άρθρα σε ιατρικά περιοδικά και περιοδικά εκπαίδευσης και έχει εμφανιστεί σε εκπομπές σαν ομιλήτρια για ζητήματα που αφορούν τα παιδιά.Διαθέτει σελίδα στο facebook με τίτλο 'ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ' .-