Αξιότιμε κύριε Κουράκη,

διάβασα στην ιστοσελίδα της επιστημονικής ένωσης των εκπαιδευτικών Γερμανικής Π.Ε.ΚΑ.ΓΕ.Π.Ε.( http://deutsch.gr/da...=3198&cat=24577 ) την απάντηση, που δώσατε σχετικά με την επικείμενη διάθεση του κόμματός σας (ΣΥ.ΡΙΖ.Α) για κατάργηση του θεσμού «επάρκειας διδασκαλίας» στις ξένες γλώσσες. Με τη σειρά μου χαιρετίζω την προεκλογική αυτή εξαγγελία και εύχομαι να υλοποιηθεί στην πράξη. Συμπληρωματικά ας μου επιτρέψετε να προβάλλω μερικές συστάσεις-παρατηρήσεις, ως εξειδικευμένος, πτυχιούχος εκπαιδευτικός ξένων γλωσσών με σύντομη αλλά ξεκάθαρη επιστημονική παρουσία στα ξενόγλωσσα δρώμενα της χώρας μου, δρώντας ατομικά και χωρίς να εκπροσωπώ κανέναν.

Η κατάργηση του θεσμού «επάρκειας διδασκαλίας» επιβάλλεται να συνοδευτεί από ενδελεχή συγχρονικό έλεγχο ως προς τη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια των εναπομεινάντων «επαρκειούχων», οι οποίοι ήδη καταλαμβάνουν εκπαιδευτικές θέσεις εδώ και δεκαετίες. Βλέπετε, η εξαγγελμένη και πολλά υποσχόμενη εκ μέρους σας διακοπή της διαιώνισης του δραματικού αυτού θεσμού δεν είναι από μόνη της ικανή να αφοπλίσει την ιδιωτική εκπαίδευση από την «επικρατούσα (αν)επάρκεια», δεν αρκεί για να εξαλείψει την ανειδίκευση, τον τυχοδιωκτισμό των «επαρκειούχων», εφόσον θα εξακολουθήσουν να καταλαμβάνονται αντίστοιχα χιλιάδες θέσεις εργασίας[1]. Ο ισχυρισμός σας για «απρόσκοπτη» συνέχιση της απασχόλησης όλων των κατόχων επάρκειας, οδηγεί σε ορισμένες αναγκαίες επισημάνσεις και προτάσεις από μέρους μου:

1) άμεσος επανέλεγχος σε πραγματικό χρόνο από αρμόδιους φορείς των ξενόγλωσσων τμημάτων των Πανεπιστημίων μας σε όλες τις ισχύουσες εκδόσεις «επάρκειας διδασκαλίας», ώστε να εξακριβωθούν τυχόν παραλήψεις, λανθασμένες εκτιμήσεις ή αμφίβολες εγκρίσεις από τους φορείς πιστοποίησης.

2) επιβεβλημένη αναβάθμιση και προσαρμογή των παλαιότερων ελλιπών κριτηρίων χορήγησης «επάρκειας διδασκαλίας» στα σημερινά δεδομένα[2]. Ο εμπλουτισμός αυτών μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη δημιουργία προσαρμοσμένων επιμορφωτικών προγραμμάτων προς βελτίωση των στοιχειωδών γνώσεων που διαθέτουν τα συγκεκριμένα άτομα για τη μετάδοση γνώσεων και τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του μαθήματος ξένης γλώσσας στη χώρα μας. Βασικές παιδαγωγικές αρχές, στοιχειώδης κατανόηση και εφαρμογή των προτύπων του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες καθώς και η εφαρμογή και εξομοίωση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας με την ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση θα αποτελούσαν τις ελάχιστες απαιτητές ενδείξεις ενός πιστοποιημένου απασχολούμενου «βοηθού» στην ξενόγλωσση εκπαίδευση[3].

- Εφαρμογή άμεσων και αιφνιδιαστικών ελέγχων σε ιδιωτικά σχολεία σχετικά με την «αυθεντικότητα» συγκεκριμένων «εκπαιδευτικών» που απασχολούνται σε καίριες θέσεις σε αυτά. Έχουν παρατηρηθεί στο άμεσο παρελθόν παράδοξες επιχειρηματικές πρακτικές με την πρόσληψη ακατατόπιστων ως προς την εκπαίδευση μεγαλοεκδοτών. Οι συγκεκριμένοι, και χωρίς να διαθέτουν γνήσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση, προσλαμβάνονται μεν ως «υπάλληλοι γραφείων», καθορίζουν ωστόσο δραματικά τις τύχες των πραγματικών εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία, οριοθετούν τις μισθοδοσίες τους, επιβάλλουν το δικό τους προσωπικό στις επιχειρήσεις με αδιαφανείς διαδικασίες, όπως επίσης εισέρχονται παράνομα σε τάξεις αναπληρώνοντας ή αντικαθιστώντας με συγκάλυψη πτυχιούχους εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών.

- Άμεση επανεξέταση των μισθολογικών κριτηρίων των πτυχιούχων εκπαιδευτικών, που διδάσκουν σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ξένων γλωσσών και απεμπλοκή τους από οποιαδήποτε μισθολογική εξίσωση με «επαρκειούχους» υπαλλήλους. Μην ξεχνάτε, η χρηματική εξίσωση μεταξύ ανόμοιων μορφωτικά και αξιολογικά εργαζομένων προσομοιάζει τα όρια μίας προστατευόμενης αντιποίησης επαγγέλματος, μίας άσκησης δηλαδή εξουσίας ή αρμοδιότητας, την οποία δεν θα έπρεπε να διατηρούν οι συγκεκριμένοι «επαρκειούχοι», εφόσον ανήκει σε άλλον, ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος να την ασκήσει, σύμφωνα με το Νόμο.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την ανάγνωση των συστάσεών μου, προσδοκώντας σε πραγματικά καλύτερες και πιο πραγματικές μέρες για τη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση ξένων γλωσσών στην Ελλάδα. Ο ευδόκιμος πολιτικός διάλογος και η συνεργασία πολιτικών για το καλό του ελληνικού λαού αποτελούν σώφρονα επιλογή των στελεχών του Κοινοβουλίου.

Μετά τιμής,

Δαμιανός Νεράντζης

Καθηγητής Γερμανικής ως Ξένης Γλώσσας

Κολλέγιο Ψυχικού

[1] (…)«ως προς την αρχική ή βασική εκπαίδευση των δασκάλων ξένων γλωσσών πρέπει να δηλωθεί, ότι συχνά είναι ανύπαρκτη, πράγμα που δεν επιτρέπει αναφορά και σε μετέπειτα εκπαίδευση ή επιμόρφωση. Αναφερόμαστε στη περίπτωση των «επαρκειούχων», που, χωρίς να φταίνε φυσικά καθόλου οι ίδιοι γι’ αυτό, συμβάλλουν στην ύπαρξη ανεπαρκούς επαγγελματικού status».(Τσοπάνογλου Αντώνης (2000): Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτισης (σελ. 8) Θεσσαλονίκη: εκδόσεις ΖΗΤΗ)

[2] «Εκείνο που η σύγχρονη κοινωνία απαιτεί επιπλέον από τον εκπαιδευτικό, είναι να είναι «ανανεωτής», να έχει δηλαδή συνεχή συμμετοχή στις νέες εξελίξεις, που λαμβάνουν χώρα τόσο σε ψυχολογικό, παιδαγωγικό και κοινωνικο-πολιτισμικό επίπεδο όσο και σε τεχνολογικό και, κυρίως, να διαθέτει ευστροφία, ευελιξία και ικανότητα προσαρμογής σε νέους ρόλους.( Ντούσκας Νικόλαος, Αθήνα, (2007), Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο, σελ. 28-41)

[3] «Η ανανέωση των γνώσεων του εκπαιδευτικού, αλλά και η απόκτηση νέων δεξιοτήτων από το εκπαιδευτικό προσωπικό, κρίνεται απαραίτητη για τη διατήρηση του επαγγελματικού status αλλά και της προαγωγής της ευελιξίας του, στοιχεία που ενισχύουν τη δυναμική του σχολείου. Το νέο προφίλ του εκπαιδευτικού πρέπει να χαρακτηρίζουν η διαρκής επαγγελματική εξέλιξη, η επανακατάρτιση, η ανάπτυξη πρακτικών επανατροφοδότησης και δημιουργίας μηχανισμών στήριξης του έργου του». ( Δουράνου Αικατερίνη, Αθήνα, (2007), Οι απόψεις του ΟΟΣΑ για το νέο ρόλο του εκπαιδευτικού, σ. 42-48)

deutsch.gr/