Ηλεκτρονική κάρτα εγκαθιστά το υπουργείο Παιδείας σε όλα τα σχολεία από τον Σεπτέμβριο, έτσι ώστε να ελέγχεται ποιοι εκπαιδευτικοί εργάζονται, πού και πόσο.

Ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, στη συνέντευξη που παραχωρεί στο «Εθνος της Κυριακής», αποκαλύπτει ότι από τη νέα σχολική χρονιά εγκαθίσταται «η υποχρεωτική ηλεκτρονική ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος», μια κίνηση, η οποία θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στα πορίσματα των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης για τους «εκτός τάξης εκπαιδευτικούς». > .

Ο κ. Αρβανιτόπουλος επιβεβαιώνει επίσης ότι τον Σεπτέμβριο θα προωθηθούν οι μετατάξεις 4.933 εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και προαναγγέλλει σαρωτικές αλλαγές και στους αποσπασμένους ?σήμερα? εκπαιδευτικούς στο υπουργείο και στα δημόσια ΙΕΚ, οι οποίοι -όπως σημειώνει- «έχουν επιλεγεί χωρίς κριτήρια». Τέλος, διαβεβαιώνει ότι οι 13.165 μαθητές της σχολικής χρονιάς ’12 ? ’13 που έχουν επιλέξει ειδικότητες των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ που καταργούνται «θα ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους».

Ακούστηκε παράξενα η είδηση ότι μία από τις «δεξαμενές» της διαθεσιμότητας θα είναι και ο χώρος της εκπαίδευσης. Πώς καταλήξατε -ως κυβέρνηση εννοώ- σε αυτήν την απόφαση;

«Αν το υπουργείο Παιδείας λειτουργούσε με βάση τις απειλές της ΟΛΜΕ για απεργίες, δεν θα γινόταν καμιά απολύτως μεταρρύθμιση», λέει ο κ. Αρβανιτόπουλος.

Από την ανάληψη των καθηκόντων μου προέταξα ως αναγκαία για την ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του, την απλούστευση των λειτουργιών του και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του.

Ομως, ο ποσοτικός προσδιορισμός των υπό διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών πρέπει να είναι αποτέλεσμα της έκθεσης αξιολόγησης των δομών, των υπηρεσιών και των διαδικασιών του υπουργείου και όχι εκ προοιμίου ένας οριζόντιος προσδιορισμός που υπηρετεί άλλες ανάγκες και λογικές.

Είναι τελικά τόσο πολλοί οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί;

Η στρεβλή τοποθέτηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών επί σειρά ετών δημιούργησε σε άλλες Περιφέρειες ελλείψεις και σε άλλες πλεονάζοντες. Δεν είναι τόσο πολλοί οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί και σίγουρα δεν έχουν οι ίδιοι ευθύνη γι΄ αυτό. Γι’ αυτό έχουμε νομοθετήσει μέτρα υποχρεωτικών μεταθέσεων, γι’ αυτό προχωράμε σε μία συνολική επανατοποθέτηση του εκπαιδευτικού προσωπικού ώστε να άρουμε στρεβλώσεις ετών.

Και πρέπει να ξέρετε ότι όσοι εύκολα ασκούν κριτική για αποφάσεις και σχεδιασμούς τους συμβουλεύω να είναι πιο προσεκτικοί γιατί αγνοούν την πολυδαίδαλη και επικαλυπτόμενη διαδικασία που το υπουργείο Παιδείας ακολουθούσε στη διαχείριση του εκπαιδευτικού του προσωπικού τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Σε καθεστώς κινητικότητας τίθενται εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που η ειδικότητά τους καταργείται στο πλαίσιο της Μεταρρύθμισης που προωθούμε στο Τεχνικό Λύκειο. Με αυτόν τον τρόπο συμμετείχε το υπουργείο Παιδείας στην αναδιοργάνωση του Δημόσιου Τομέα, που αφορά όλα τα υπουργεία, καθώς τεκμηριώσαμε ότι έχουμε αξιολογήσει τις δομές μας και γνωρίζουμε πλήρως τις ανάγκες τους.

Μεγάλη συζήτηση γίνεται για τους «εκτός τάξης» εκπαιδευτικούς. Πόσοι είναι εκείνοι που επικαλούμενοι ψυχολογικά προβλήματα, αποφάσισαν να μην έχουν ούτε μία ώρα διδασκαλίας;

Κακώς γίνεται αυτή η συζήτηση, γιατί αφορά πολύ μικρό αριθμό εκπαιδευτικών. Οι Ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης εξετάζουν τέτοιες περιπτώσεις και αναμένουμε τα πορίσματά τους. Δεν μπορεί όμως αυτές οι περιπτώσεις, που -όπως είπα είναι λίγες- να στιγματίζουν τους Ελληνες εκπαιδευτικούς. Πέραν αυτού, από τον Σεπτέμβριο που εγκαθίσταται η υποχρεωτική ημερήσια ηλεκτρονική ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος, επιτέλους μετά πολλά χρόνια, θα γνωρίζει το υπουργείο Παιδείας ποιος εργάζεται, πού και πόσο.

Οι μετατάξεις θα προχωρήσουν;

Φυσικά και θα προχωρήσουν και μάλιστα άμεσα, ώστε να επιλύσουμε το ζήτημα της κακής κατανομής που ταλανίζει επί χρόνια τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Φανταστείτε ότι στις 4.933 κενές οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ειδικότητες Γυμναστών, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών, θα μεταταχθούν υποχρεωτικά ισάριθμοι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί των ιδίων ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πλεονάζουν.

Πόσοι θα μεταταχθούν και με ποια κριτήρια;

Εκτός των κενών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα καλυφθούν και οι κενές οργανικές θέσεις, περίπου 2.500, που σήμερα καταλαμβάνουν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, χωρίς κριτήρια στην πλειονότητά τους, τόσο στην κεντρική υπηρεσία όσο και στις περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου και στα Δημόσια ΙΕΚ, τα οποία τόσο οργανωτικά όσο και εκπαιδευτικά ανασυγκροτούμε.

Τα τεχνικά λύκεια τελικά, κλείνουν μετά την απόφαση για κατάργηση των 52 ειδικοτήτων;

Κανένα ΕΠΑΛ και καμία ΕΠΑΣ δεν κλείνει. Καταργούνται 50 ειδικότητες καθηγητών που δίδασκαν 12 ειδικότητες επαγγελμάτων από τις 39 που παρέχονται στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. Εμείς σχεδιάζουμε μια Τεχνική Εκπαίδευση που στοχεύει στο να προσφέρει Ειδικότητες Επαγγελμάτων, που καλύπτουν τις επιλογές των μαθητών και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και όχι τους κλάδους και τις ειδικότητες μονίμων καθηγητών, οι οποίοι, διαμέσου ενός στρεβλού και νοθευμένου πλαισίου, «βρέθηκαν» να στελεχώνουν τα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές. Η πρακτική αυτή, που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, στα ΕΠΑΛ & στις ΕΠΑΣ οδήγησε στην ύπαρξη 110 διαφορετικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, μοναδικό φαινόμενο στον ευρωπαϊκό χώρο.

Και τι θα γίνει με τους 20.000 μαθητές που φοιτούσαν σε αυτές τις ειδικότητες;

Οι μαθητές τη σχολική χρονιά 2012-2013 που επέλεξαν Ειδικότητες Επαγγελμάτων που από τον Σεπτέμβριο του 2013 δεν θα παρέχονται σε νέους μαθητές στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ είναι 13.165 και αυτοί θα ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους. Μάλιστα αποδώσαμε επαγγελματικά δικαιώματα, που εκκρεμούσαν πέντε χρόνια, στις περισσότερες ειδικότητες επαγγελμάτων και σε αυτές που καταργούνται ώστε να διασφαλίσουμε τα παιδιά που αποφοίτησαν και που θα αποφοιτήσουν εφέτος.

Σας φοβίζουν οι απειλές της ΟΛΜΕ για απεργίες με την έναρξη της σχολικής περιόδου;

Αν το υπουργείο Παιδείας λειτουργούσε με βάση τις απειλές της ΟΛΜΕ για απεργίες, δεν θα γινόταν καμιά απολύτως μεταρρύθμιση. Δεν θα είχε επανέλθει η αξιολόγηση. Δεν θα γίνονταν ούτε καν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Εμείς καταλήξαμε σε πλεόνασμα 2.000 εκπαιδευτικών αλλά πρωτίστως εξασφαλίσαμε το εργασιακό περιβάλλον 150.000 εκπαιδευτικών. Και αυτό έχει αξία για τη λειτουργία των σχολείων, για το μέλλον των παιδιών μας. Η συντριπτική πλειονότητα των καθηγητών στηρίζει τις μεταρρυθμίσεις.

Το σχέδιο «Αθηνά» στα πανεπιστήμια είναι έτοιμο να εφαρμοστεί;

Το σύνολο των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και τα Ιδρύματα και τα Τμήματα προετοιμάζονται να υποδεχθούν τους φοιτητές από τον Σεπτέμβριο. Επίσης με ειδική ομάδα έργου στηρίζουμε τα ιδρύματα στην εφαρμογή των συγχωνεύσεων ώστε να πετύχουμε όλοι μαζί την καλή λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, μέσα στις δυσχέρειες της δημοσιονομικής κρίσης, που είναι πραγματικά πρωτόγνωρες.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΣ [email protected]

ΕΘΝΟΣ

.