Κατά την διάρκεια μιας αξιολογικής επίσκεψης σε μια οικογένεια για ένα κοριτσάκι 6 χρονών, με βάσιμες υποψίες για Δυσλεξία, με υποδέχεται η αδερφή του που είναι 8 χρονών και θέλει να σκύψω για να μου πει κάτι.
Σκύβω και….. «Να κάνετε τα πάντα για την Αλίκη μου»!
Όταν ένα παιδί σε μια οικογένεια έχει Δυσλεξία τότε όλη η οικογένεια “αντιμετωπίζει” Δυσλεξία. Είναι σημαντικό όλα τα μέλη να είναι ενήμερα για την φύση αυτής της ειδικής μαθησιακής δυσκολίας. Η Δυσλεξία επηρεάζει όχι μόνο την σχολική επίδοση αλλά όλο τον τρόπο σκέψης του ατόμου που εκδηλώνεται σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας τους. Τι συμβαίνει λοιπόν με την συνύπαρξη των δυσλεξικών παιδιών και των αδερφών τους; Τι θα πρέπει να προσέξουμε ως γονείς, θεραπευτές και εκπαιδευτικοί;
10 σημεία που είναι απαραίτητο να δώσουμε προσοχή στην σχέση μεταξύ του παιδιού με Δυσλεξία και των αδερφών του.
1.Η Δυσλεξία λόγω του κληρονομικού της χαρακτήρα μπορεί να υπάρχει και σε άλλα μέλη της ίδιας οικογένειας.
2.Τα αδέρφια των δυσλεξικών παιδιών σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ισχυρή πιθανότητα (40% ) να εμφανίσουν δυσκολία στην μάθηση.
3.Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί των παιδιών με δυσλεξία πρέπει να είναι προσεκτικοί για ενδείξεις μαθησιακής δυσκολίας και στα υπόλοιπα παιδιά της οικογένειας και να προσφέρουν εξίσου βοήθεια αν χρειαστεί.
4.Πολλές φορές ζητείται απο τον/την αδερφό/ή του δυσλεξικού παιδιού να το βοηθήσει, υποστηρίξει στα μαθήματα του. Αυτό ορισμένες φορές μπορεί να δοκιμάσει τις αντοχές και να κουράσει και να θυμώσει το παιδί που δεν έχει δυσλεξία.
5.Οι γονείς και οι θεραπευτές του δυσλεξικού παιδιού θα πρέπει να ενημερώσουν τα αδέρφια του για την φύση της δυσλεξίας.
6.Θα πρέπει οι γονείς να κάνουν σαφές ότι η ύπαρξη της δυσλεξίας στον αδερφό/ή τους δεν επιτρέπεται να είναι σημείο κοροϊδίας και εμπαιγμού προς το παιδί.
7.Τα μεγαλύτερα αδέρφια όταν δεν υπάρχει ανταγωνισμός στις σχέσεις των παιδιών μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια στο δυσλεξικό παιδί. Πολλές φορές τα ίδια νιώθουν την ανάγκη να αποδείξουν στον/ην αδερφό/ή τους ότι η δυσλεξία του δεν χρειάζεται να το περιορίσει σε τίποτα. Έτσι παίζουν έναν ρόλο αντισταθμιστικού παράγοντα στην ανεπάρκεια που μπορεί να νιώθει το παιδί στο σχολείο.
8.Τα μικρότερα αδέρφια είναι πιθανό να μην μπορούν να κατανοήσουν τη φύση της δυσλεξίας και των δυσκολιών του/της αδερφού/ής τους για αυτό καλό είναι οι γονείς να διαβάσουν ένα παιδικό βιβλίο σχετικά με την δυσλεξία πχ. “Τα γράμματα χορεύουν” εκδ. Παπαδόπουλος.
9.Το κέρδος των παιδιών που έχουν αδέρφια με δυσλεξία είναι η αναπτυγμένη ενσυναίσθηση που αποκτούν για την διαφορετικότητα στους ανθρώπους και τον σεβασμό που αυτή απαιτεί.
10. Θα πρέπει να βρεθεί ένας μηχανισμός επιβράβευσης στην οικογένεια που δεν θα στερεί την επιβεβαίωση της προσπάθειας των παιδιών χωρίς δυσλεξία που καταφέρνουν καλούς βαθμούς στο σχολείο αλλά ταυτόχρονα δεν θα εγείρει συναισθήματα ανεπάρκειας και ανταγωνισμού στο παιδί που έχει δυσλεξία και εμφανίζει σχολική υποεπίδοση.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
dyslexiaathome.blogspot.com
http://www.inital.gr