«Μαχαίρι» στα ακριβά ιδιαίτερα μαθήματα. Οι γονείς επιλέγουν φροντιστήρια... part time και μόνο για τα μαθήματα που κρίνουν την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Μετακινούν τα παιδιά τους από τα ιδιωτικά σχολεία στα δημόσια ακόμη και στη μέση της χρονιάς και σταματούν τη δεύτερη ξένη γλώσσα.
Της Χαράς Καλημέρη
Κόβουν τα ακριβά ιδιαίτερα μαθήματα και επιλέγουν φροντιστήρια? part time και μόνο για τα μαθήματα που κρίνουν την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Μετακινούν τα παιδιά τους από τα ιδιωτικά σχολεία στα δημόσια ακόμη και στη μέση της χρονιάς και σταματούν τη δεύτερη ξένη γλώσσα. Όσο για τις εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως μπαλέτο και τάικ βοντό; Αποτελούν πλέον είδος πολυτελείας...
Οι ανεπάρκειες του ελληνικού σχολείου αναγκάζουν τις οικογένειες να δίνουν ετησίως από τον προϋπολογισμό τους το ιλιγγιώδες ποσό των 5,1 δισ. ευρώ για αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών πάσης φύσεως: από δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία και κέντρα ξένων γλωσσών ή γυμναστήρια μέχρι φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.
Και παρά το γεγονός ότι οι γονείς δηλώνουν έτοιμοι να κάνουν όσες θυσίες χρειάζεται για να εξασφαλίσουν την καλύτερη εκπαίδευση για τα παιδιά τους, η οικονομική κρίση τους ξεπερνά, με αποτέλεσμα να υποχρεώνονται να περιορίσουν δραστικά ακόμη και αυτές τις δαπάνες.
Ξένες γλώσσες
«Μαχαίρι» μπαίνει μέχρι και στην εξωσχολική βοήθεια που δέχονται οι μαθητές για να περάσουν στο πανεπιστήμιο ή να μάθουν ξένες γλώσσες, εφόδια απαραίτητα για μελλοντική τους επαγγελματική αποκατάσταση. Από 20% έως 30% μειώθηκαν φέτος οι εγγραφές στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών αντίστοιχα, ενώ τα ακριβά ιδιαίτερα μαθήματα κόπηκαν έως και 50% στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αντίθετα, «άνθησαν» τα φθηνά ιδιαίτερα, ακόμη και των 5 ευρώ την ώρα, με αμφίβολα ωστόσο αποτελέσματα.
Η οικονομική κρίση δεν άφησε ανέγγιχτα ούτε τα ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Άλλωστε, οι επτά στους δέκα γονείς που τα επιλέγουν για τη φοίτηση των παιδιών τους είτε εργάζονται ως υπάλληλοι στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα είτε είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται ολοένα και περισσότερο.
Κατά μέσο όρο, η μείωση στις εγγραφές των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων την τρέχουσα χρονιά ήταν 5%, με τα μικρά και μεσαία σχολεία να πλήττονται περισσότερο και να χάνουν έως και το 25% του μαθητικού πληθυσμού τους.
Στο βωμό της οικονομίας «θυσιάζονται» πλήρως παράπλευρες εκπαιδευτικές υπηρεσίες (γυμναστήρια, ωδεία κ.ά.), ενώ αντίθετα ιδιαίτερα υψηλές παραμένουν οι ιδιωτικές δαπάνες για την προσχολική αγωγή λόγω της ανάγκης και των δύο γονέων να εργάζονται.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), φέτος οι εγγραφές των μαθητών στα φροντιστήρια παρουσίασαν μείωση κατά μέσο όρο 20%. Μάλιστα, οι απώλειες θα ήταν διπλάσιες εάν δεν είχε μετακινηθεί σημαντικό μέρος των μαθητών από τα ιδιαίτερα στα φροντιστήρια.
Η κρίση δεν ακολούθησε ενιαίους ρυθμούς. «Χτύπησε» περισσότερο τις μικρότερες τάξεις και λιγότερο τη Γ΄ Λυκείου όπου οι μαθητές μπαίνουν στην τελική ευθεία για τη διεκδίκηση μιας θέσης στα ΑΕΙ. Επίσης, η κρίση ήταν πιο έντονη στη βόρεια Ελλάδα απ' ό,τι στην Κρήτη, ενώ άγγιξε και τα πλούσια προάστια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Φροντιστήρια
«Ο αριθμός των μαθητών μας στη Γ΄ Λυκείου παραμένει ίδιος με πέρυσι γιατί πολλές οικογένειες, που παλιά επέλεγαν τη λύση του ιδιαίτερου, σήμερα στέλνουν για οικονομία τα παιδιά στο φροντιστήριο. Μείωση των εγγραφών είχαμε στις μικρότερες τάξεις, από 10% - 15% στη Β΄ Λυκείου και ήταν ακόμα μεγαλύτερη, έως και 40%, στην Α΄ Λυκείου» τονίζει στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ κ. Κώστας Πετρόπουλος.
Την ίδια ώρα, όπως προσθέτει ο γ.γ. της ΟΕΦΕ και πρόεδρος του Συλλόγου Φροντιστών Αττικής κ. Γιάννης Βαφειαδάκης, λόγω της οικονομικής κρίσης περιορίστηκε η χρονική διάρκεια που πολλοί μαθητές παρακολουθούν φροντιστήριο-πλέον ξεκινούν μαθήματα μετά τα Χριστούγεννα- αλλά και ο αριθμός των μαθημάτων που επιλέγουν να λάβουν «έξτρα» βοήθεια.
Η εικόνα δεν διαφοροποιείται σημαντικά στα κέντρα ξένων γλωσσών. Με βάση στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Ξένων Γλωσσών (Europalso), η μείωση των εγγραφών ήταν φέτος της τάξεως του 30% κατά μέσο όρο για την εκμάθηση των Αγγλικών. Η πτώση ήταν κατακόρυφη -ξεπέρασε το 50%- για τη δεύτερη ξένη γλώσσα -Γαλλικά, Ιταλικά ή Γερμανικά-, ενώ μεγάλη ήταν η μείωση των εγγραφών στα μεγάλα πτυχία, π.χ. το Proficiency.
ΜΑΘΗΤΕΣ
«Στροφή» προς τα δημόσια σχολεία
Απώλειες καταγράφουν και τα ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, η μείωση στις εγγραφές ήταν κατά μέσο όρο 5%, με τα μεγαλύτερα ποσοστά «διαρροής» μαθητών να καταγράφονται στις τάξεις του λυκείου. Αντίθετα, τα νηπιαγωγεία συγκράτησαν και σε ορισμένες περιπτώσεις αύξησαν τον πληθυσμό τους.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), πάντως, τα ιδιωτικά σχολεία κινούνται με πολλές ταχύτητες. Τα μεγάλα σχολεία διατηρούν το μαθητικό τους δυναμικό, ενώ τα μικρά και τα μεσαία έχουν χάσει έως και το 25% των μαθητών τους. Σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ, η φυγή μαθητών από τα ιδιωτικά σχολεία έχει ξεκινήσει ήδη από το 2008 καθώς η απελευθέρωση των διδάκτρων με το νόμο Σιούφα είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξή τους στα ύψη, αλλά και την πτώση της ποιότητας του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου.
imerisia