Καταθέσαμε σήμερα στον Υπουργό Παιδείας τις διαπιστώσεις της Ομοσπονδίας για το άρθρο 48 του πολυνομοσχεδίου Μπαλτά σε ό, τι αφορά τα φροντιστήρια.
Υπευνθυμίζουμε ότι σε έκτακτη συνάντηση που είχε την Παρασκευή με τον Πρόεδρο της ΟΙΕΛΕ, ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική ρύθμιση για την ιδιωτική εκπαίδευση .
Η ΟΙΕΛΕ θα καταθέσει τις επόμενες ημέρες τις θέσεις της για τα ιδιωτικά σχολεία και για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν ως αναπληρωτές στο δημόσιο.
Ακολουθεί το σχετικό κείμενο που κατατέθηκε στον Υπουργό:
Υπευνθυμίζουμε ότι σε έκτακτη συνάντηση που είχε την Παρασκευή με τον Πρόεδρο της ΟΙΕΛΕ, ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική ρύθμιση για την ιδιωτική εκπαίδευση .
Η ΟΙΕΛΕ θα καταθέσει τις επόμενες ημέρες τις θέσεις της για τα ιδιωτικά σχολεία και για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν ως αναπληρωτές στο δημόσιο.
Ακολουθεί το σχετικό κείμενο που κατατέθηκε στον Υπουργό:
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠ.Π.Ε.Θ.
Κεντρικό αίτημα της Ομοσπονδίας προς τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι η αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλίζονται η ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η νομιμότητα της έκδοσης των τίτλων σπουδών, δίκαιες και αξιοπρεπείς συνθήκες αμοιβής και εργασίας του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου για θεσμικά ζητήματα και για τις εργασιακές σχέσεις στα ιδιωτικά σχολεία, στα κέντρα ξένων γλωσσών και στα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Πρέπει να σημειωθεί ότι ειδικά για τα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας και τα κέντρα ξένων γλωσσών πρόκειται για τις πρώτες ουσιαστικές νομοθετικές παρεμβάσεις εδώ και δεκαετίες σε ένα χώρο που απασχολεί περίπου 70.000 εκπαιδευτικούς.
Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου για θεσμικά ζητήματα και για τις εργασιακές σχέσεις στα ιδιωτικά σχολεία, στα κέντρα ξένων γλωσσών και στα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Πρέπει να σημειωθεί ότι ειδικά για τα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας και τα κέντρα ξένων γλωσσών πρόκειται για τις πρώτες ουσιαστικές νομοθετικές παρεμβάσεις εδώ και δεκαετίες σε ένα χώρο που απασχολεί περίπου 70.000 εκπαιδευτικούς.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ 48 ΚΑΙ ΟΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ
– ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ –
– ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ –
Οι ρυθμίσεις του άρθρου 48 του σχεδίου νόμου για την εκπαίδευση αποτελούν την πρώτη ουσιαστική παρέμβαση του κράτους σε έναν άβατο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, τα Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Κατά την προ Μνημονίων περίοδο οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα, μέσω των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, να κατοχυρώσουν ένα μίνιμουμ επίπεδο εργασιακών σχέσεων, ωστόσο και τότε οι παραβιάσεις της νομοθεσίας από τους ιδιοκτήτες ήταν συχνές. Η κατάσταση όμως έγινε δραματική με την εφαρμογή των Μνημονίων, όταν και καταργήθηκαν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Παράγραφος 6 –Ωράριο και απονομή ενσήμων
Παρ. 6: Το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους διδασκαλίας στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών καθορίζεται στις 21 ώρες. Η συμπλήρωση πλήρους εβδομαδιαίου ωραρίου συνεπάγεται την απονομή 25 ενσήμων μηνιαίως, ανεξαρτήτως της κατανομής των διδακτικών ωρών μέσα στην εβδομάδα.
Μετά την κατάργηση των ΣΣΕ του κλάδου, οι εργοδότες, εκμεταλλευόμενοι το ευνοϊκό γι’ αυτούς νομοθετικό πλαίσιο, αποφάσισαν να εμπαίξουν την κοινωνία ισχυριζόμενοι το αδιανόητο: ότι τα Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών είναι μεν εκπαιδευτικές μονάδες, ωστόσο αρνούνταν πλέον στους εργαζόμενούς τους την ιδιότητα του εκπαιδευτικού, αφού δεν τους αναγνωρίζουν αντίστοιχο εκπαιδευτικό ωράριο. Πρακτικά τους κάλεσαν σε διδασκαλία 40 ωρών εβδομαδιαίως με όλες τις πρόσθετες εργασίες που συνεπάγεται η δουλειά τους (ενημέρωση στο επιστημονικό αντικείμενο, προετοιμασία μαθήματος, φύλλα εργασίας, σημειώσεις, διαγωνίσματα, διορθώσεις, ενημερώσεις ιστοσελίδων, δημοσιεύσεις σε εφημερίδες κλπ)ώστε να πάρουν τον κατώτερο μισθό της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, άλλοτε με προσαύξηση επιστημονικού επιδόματος και άλλοτε όχι.
Η ισοπέδωση των εργασιακών σχέσεων προκάλεσε τραγικές συνέπειες στους εργαζόμενους που έχασαν μέχρι και το 70% του εισοδήματός τους (ενδεικτικά το ΣΕΠΕ γίνεται δέκτης ατομικών συμβάσεων εργασίας με ωρομίσθια που κυμαίνονται γύρω στα 3-4 ευρώ μικτά την ώρα). Πλέον κραυγαλέο παράδειγμα της φρικτής κατάστασης που επικράτησε στο χώρο η υπογραφή ψευδοσύμβασης μεταξύ των εργοδοτών στο χώρο των Κέντρων Ξένων Γλωσσών και του εργοδοτικού, κίτρινου σωματείου που στήθηκε από συγγενείς των εργοδοτών και προέβλεπε μικτό ωρομίσθιο ύψους 2,92 ευρώ την ώρα!
Με την παράγραφο 6, η πολιτεία κάνει ένα πρώτο, καθοριστικό βήμα για την αποκατάσταση του εργασιακού Μεσαίωνα αναγνωρίζοντας το στοιχειώδες: ότι οι εργαζόμενοι καθηγητές δικαιούνται εκπαιδευτικού ωραρίου. Λύνει επιπρόσθετα ένα σοβαρό ασφαλιστικό πρόβλημα με την απόδοση 25 ενσήμων ανεξάρτητα κατανομής ωρών.
Παράγραφοι 4 και 5 – Αργίες, Διακοπές και αμοιβή εργασίας κατά τη διάρκεια αυτών
Παρ. 4: Οι ημέρες διακοπών και αργιών των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Κέντρων Ξένων Γλωσσών καθορίζονται ως εξής:
Α. Διακοπών:
Ι) Χριστουγέννων, από την 24η Δεκεμβρίου μέχρι και την 2α Ιανουαρίου,
ΙΙ) Πάσχα, από τη Μεγάλη Πέμπτη μέχρι και Τρίτη του Πάσχα.
ΙΙ) Πάσχα, από τη Μεγάλη Πέμπτη μέχρι και Τρίτη του Πάσχα.
Β. Αργιών:
Ι) όλες τις Κυριακές
ΙΙ) τις θρησκευτικές γιορτές των Τριών Ιεραρχών και του Αγίου Πνεύματος
ΙΙΙ) τις εθνικές επετείους της 28ης Οκτωβρίου και 25ης Μαρτίου
IV) 17η Νοεμβρίου
V) την Καθαρά Δευτέρα
VI) την 1η Μαΐου
VII) την κατά τις ισχύουσες διατάξεις ημέρα αργίας για την έδρα κάθε φροντιστηρίου και κέντρου ξένων γλωσσών λόγω τοπικής θρησκευτικής ή εθνικής γιορτής
VIII) τη γιορτή Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
ΙΙ) τις θρησκευτικές γιορτές των Τριών Ιεραρχών και του Αγίου Πνεύματος
ΙΙΙ) τις εθνικές επετείους της 28ης Οκτωβρίου και 25ης Μαρτίου
IV) 17η Νοεμβρίου
V) την Καθαρά Δευτέρα
VI) την 1η Μαΐου
VII) την κατά τις ισχύουσες διατάξεις ημέρα αργίας για την έδρα κάθε φροντιστηρίου και κέντρου ξένων γλωσσών λόγω τοπικής θρησκευτικής ή εθνικής γιορτής
VIII) τη γιορτή Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Παρ. 5: Κατά τις ημέρες αργιών και διακοπών οι καθηγητές δεν υποχρεούνται να παρέχουν την εργασία τους δικαιούμενοι των αντίστοιχων αποδοχών. Σε περίπτωση απασχόλησης των καθηγητών σε ημέρες Κυριακής, οι αποδοχές των εργαζομένων προσαυξάνονται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Παρά το αρνητικό γεγονός ότι για πρώτη φορά η πολιτεία περιορίζει τις διακοπές Χριστουγέννων και Πάσχα, η νομική κατοχύρωση των διακοπών και αργιών με την παράλληλη εξασφάλιση των αποδοχών των εργαζομένων, αντιμετωπίζει σε ένα βαθμό τις καταχρηστικές συμπεριφορές των εργοδοτών που πήραν ακραίες διαστάσεις μετά την κατάργηση των ΣΣΕ του κλάδου, καθώς ο ακραίος, κανιβαλικός ανταγωνισμός μεταξύ των εργοδοτών, στηριγμένος στις εξευτελιστικές αμοιβές, επέβαλε την συνεχή εφταήμερη και αδιάκοπη λειτουργία των φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών.
Το γεγονός αυτό επέφερε δραματικά αποτελέσματα στις βιολογικές αντοχές και στον ψυχισμό των μαθητών – εφήβων που μετεβλήθησαν σε πειραματόζωα συνεχούς διδασκαλίας καθόλο το διδακτικό έτος και επέκτεινε φαινόμενα αποστροφής στην εκπαιδευτική πράξη. Οδήγησε στην εξουθένωση των εργαζομένων και στην καταστροφή της οικογενειακής τους ζωής. Επιπροσθέτως η λειτουργία των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών κατά τις ημέρες των αργιών, αποτελεί άμεση και σαφή προσβολή στο νόημα εορτών και επετείων (17 Νοέμβρη, 1η Μάη, εθνικές και θρησκευτικές εορτές).
Η ρητή κατοχύρωση των αργιών και διακοπών κρίνεται ως μέτρο θετικό που πρέπει να συνοδευτεί με αυστηρό έλεγχο της πολιτείας.
Παράγραφοι 2 και 3 – Εποπτεία της Πολιτείας επί των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών για την αντιμετώπιση της ανασφάλιστης εργασίας
Παρ. 2: Τα φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων γλωσσών καταθέτουν στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης του υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, από όπου πρέπει να προκύπτει ο αριθμός των Τμημάτων και των μαθητών του κάθε τμήματος, οι ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος και ο διδάσκων κάθε διδακτικής ώρας.
Παρ. 3: Οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών καταθέτουν αμελλητί στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης, οι οποίες είναι αρμόδιες για τον έλεγχο των τυπικών προσόντων των διδασκόντων, αντίγραφα των συμβάσεων εργασίας που συνάπτουν με τους διδάσκοντες. Οι ανωτέρω διευθύνσεις εκπαίδευσης υποχρεούται να χορηγούν στις διευθύνσεις του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ), στους επιθεωρητές εργασιακών σχέσεων και στις διευθύνσεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τα κατατεθειμένα σε αυτές στοιχεία της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου και του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου. Με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων ρυθμίζεται κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή στοιχείων της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου και του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου.
Οι παράγραφοι 2 και 3 αποτελούν ένα συνεκτικό πλαίσιο που δίνει τη δυνατότητα δραστικού περιορισμού της ανασφάλιστης εργασίας. Η κλοπή των ασφαλιστικών εισφορών στο χώρο των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών είναι θηριώδης, καταγεγραμμένη και ομολογημένη και αποτελεί μια βαθειά πληγή όχι μόνο για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος αλλά και μια προσωπική πληγή για κάθε εργαζόμενο χωριστά. Οι εργαζόμενοι στα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών με τις άθλιες συνθήκες των διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου, βιώνουν μια επαναλαμβανόμενη καταθλιπτική καλοκαιρινή ανεργία. Με τη μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών στερούνται και αυτού του επιδόματος ανεργίας και οδηγούνται στην απόγνωση. Με τις υπάρχουσες συνθήκες η κατοχύρωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και η απόδοση κατώτερης σύνταξης ( 4.500 ένσημα), γίνεται πρακτικά ακατόρθωτη.
Οι ρυθμίσεις του υπό κατάθεση σχεδίου νόμου δημιουργούν ένα νομικό πλαίσιο ελέγχου σε έναν μέχρι σήμερα ανεξέλεγκτο χώρο. Η Ομοσπονδία μας τονίζει, ωστόσο, ότι η επιτυχής εφαρμογή του εξαρτάται από την πολιτική βούληση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΕΘ και από την πρακτική τακτικών ελέγχων σε Φροντιστήρια και ΚΞΓ.