Η μάθηση μέσω του Μαθητικού Υπολογιστή (M.Y.) δίνει την ευκαιρία στο μαθητή να προσεγγίσει την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους. Δεν ανταγωνίζεται τις υπάρχουσες μεθόδους διδασκαλίας, αλλά τις συμπληρώνει. Καλλιεργεί την πρωτοβουλία, επαναπροσδιορίζει το ρόλο του εκπαιδευτικού και τον εφοδιάζει μεχρήσιμα «εργαλεία».
Ενθαρρύνει την έρευνα και την αναζήτηση πληροφοριών. Εξατομικεύει τη διδασκαλία. Ανατρέπει τη σειριακή μάθηση. Κατηγοριοποιεί τα δεδομένα και τις πληροφορίες. Βελτιώνει την ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης των πληροφοριών. Συνδυάζεται με τον διαδραστικό πίνακα που αποτελεί σημαντικό μέσο ευαισθητοποίησης, κινητοποίησης και αξιολόγησης των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.
Μια δραστηριότητα στην Α’ Δημοτικού, για παράδειγμα, αξιοποιώντας το M.Y. στο μάθημα των πινάκων διπλής εισόδου ξεκινά θέτοντας διδακτικούς στόχους, όπως:
• ο προσανατολισμός στο χώρο με τη χρήση συντεταγμένων,
• η εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας των μυών του χεριού,
• η εξάσκηση της παρατηρητικότητας,
• η εξάσκηση στην πρόσθεση,
• η εξατομικευμένη διδασκαλία με το ρυθμό του κάθε μαθητή,
• η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης μέσω της επίτευξης των ατομικών στόχων,
• οι τεχνικές επαλήθευσης και
• η καλλιέργεια δεξιοτήτων χρήσης πολυμεσικών εφαρμογών και αλληλεπιδραστικών επιφανειών.
Η μεθοδολογία που ακολουθείται συμβάλλει στην ενεργητική εμπλοκή των παιδιών και στην προσέγγιση της γνώσης ως ολότητας. Τα γνωστικά αντικείμενα παρουσιάζονται με τη μορφή «παιχνιδιού», συνδέονται με τα ενδιαφέροντα και τα βιώματα των παιδιών, ώστε να τα γνωρίσουν, να τα κατανοήσουν και να αντιληφθούν τη χρησιμότητά τους στην καθημερινή τους ζωή.
Η άμεση επιβράβευση και ο σεβασμός στον ατομικό ρυθμό ανάπτυξης και εκμάθησης του κάθε παιδιού, συνεισφέρουν σ’ αυτήν την προσέγγιση.
Στο τέλος κάθε δραστηριότητας εκτός από το βαθμό εμπέδωσης των γνώσεων από τους μαθητές, ο εκπαιδευτικός αξιολογεί το σύνολο της προσπάθειας. Ποιοί από τους στόχους επιτεύχθηκαν, ποιοί όχι και ποιοί άλλαξαν. Ποιές δραστηριότητες άρεσαν στα παιδιά και ποιές θεωρεί ο εκπαιδευτικός ότι θα τους άρεσαν; Γιατί κάποια δραστηριότητα δεν τους άρεσε; Τι θα άλλαζε και τι θα επαναλάμβανε; Πόσο βοήθησε η υλικοτεχνική υποδομή της τάξης. Πώς ανταποκρίθηκαν στις νέες τεχνολογίες τα παιδιά; Οι εφαρμογές ήταν ευχάριστες για εκείνα; κ.λ.π.
Μέσα από ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο της γνώσης, με αρωγό την τεχνολογία αλλά και με επίκεντρο τον Άνθρωπο προβάλλουμε τις εκπαιδευτικές εξελίξεις του μέλλοντος στο παρόν και υλοποιούμε το όραμά μας για ένα σχολείο πιο ευχάριστο, πιο δημιουργικό, πιο αποτελεσματικό, πιο χρήσιμο!
Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι μαθητές που χρησιμοποιούν τεχνολογικά εξελιγμένες ψηφιακές μικροσυσκευές, παρουσιάζουν καλύτερα αποτελέσματα στο σχολείο. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι μαθητές «ξεγελιούνται″ και ασχολούνται με κάτι που στην παραδοσιακή του μορφή, θα τους ήταν εξαιρετικά βαρετό.
Αν επιχειρήσουμε να προσδώσουμε στην τεχνολογία τη θέση που της αναλογεί στην εκπαιδευτική διαδικασία – αν την καταστήσουμε δηλαδή, «εργαλείο» διερεύνησης και μάθησης και πάψουμε να τη θεωρούμε πανάκεια ή ευκαιρία για ανούσια και επιδερμική διασκέδαση, ή ακόμα και μέσο για άσκοπες πλοηγήσεις – ίσως να ανοίξουν νέες προοπτικές. Ίσως ο εκπαιδευτικός να έχει την ευκαιρία να αλλάξει τη στάση και τη θέση του και αντί να βρίσκεται απέναντι στο μαθητή του, να βρεθεί δίπλα του…
Ο Δρ. Μάνφρεντ Σπίτσερ επισημαίνει ότι: «Η μάθηση επιτυγχάνεται καλύτερα όταν έχουμε καλή διάθεση». Θα ήθελα να σημειώσω κάτι που όποτε το σκέφτομαι, σιγουρεύομαι ότι η προσπάθειά μας για αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι στο σωστό δρόμο… Είναι τα λόγια του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο οποίος είχε πει: «…Η μελέτη χωρίς επιθυμία κλειδώνει τη μνήμη και δεν συγκρατεί τίποτα από αυτά που δέχεται…»
Με τις νέες αυτές προσεγγίσεις προσπαθούμε να δημιουργήσουμε την επιθυμία για μάθηση. Ο Μαθητικός Υπολογιστής και το εύχρηστο λογισμικό που έχει πλέον στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός, εμπλουτίζουν τα μαθήματά του, δημιουργούν πολλαπλές αναπαραστάσεις στους μαθητές με στόχο την κινητοποίησή τους και την ευκολότερη εμπέδωση της ύλης. Κυρίως όμως καλλιεργούν ικανότητες του 21ου αιώνα, ενός μίγματος δεξιοτήτων, γνώσεων, στάσεων ή και αξιών…
Βασίλης Οικονόμου
economu.wordpress.com/