Η καλή εκπαίδευση κατά κανόνα εξασφαλίζει καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης. Οι Γερμανοί ξοδεύουν ολοένα και περισσότερα χρήματα στα φροντιστήρια για τα παιδιά τους.
Ο Πολ ήταν ένας καλός μαθητής στο δημοτικό. Αργότερα όμως στο γυμνάσιο άρχισε να έχει δυσκολίες κυρίως στα μαθηματικά και αναγκάστηκε να κάνει φροντιστήριο. Όχι πολύ, μία ώρα την εβδομάδα. Πρόσφατη έρευνα δείχνει πως το 15% των Γερμανών μαθητών κάνει φροντιστήριο. Και όσο μεγαλώνουν οι τάξεις μεγαλώνουν και τα ποσοστά. Ο Στέφαν Μπίρμαν είναι φοιτητής μαθηματικών και έχει παρατηρήσει ότι η ζήτηση έχει αυξηθεί σημαντικά κυρίως στα σχολεία που έχουν δωδεκαετή φοίτηση αντί για τα σχολεία που έχουν 13 χρόνια υποχρεωτική φοίτηση, όπως είναι συνήθως ο κανόνας.
«Στα σχολεία δωδεκαετούς φοίτησης έχω την εντύπωση ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές κάνουν φροντιστήριο. Στα μαθηματικά δεν ξεφεύγει κανείς. Οι γονείς ψάχνουν στις αγγελίες να βρουν κάποιον να κάνει μάθημα στο παιδί τους» λέει ο Στέφαν.
Η ανάγκη για φρονιστηριακά μαθήματα είναι μεγάλη. Εξίσου μεγάλη είναι και η προσφορά. Μια κατάσταση που διαμορφώνει αναλόγως και τις τιμές. Ο Στέφαν Μπίρμαν στον κύκλο των γνωστών του παίρνει δέκα ευρώ την ώρα. Ένας πεπειραμένος καθηγητής όμως παίρνει 25 με 35 ευρώ την ώρα. Στη Γερμανία δαπανώνται περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο για φροντιστήρια, εκτιμά ο ερευνητής Κλάους Κλεμ, ο οποίος βλέπει με σκεπτικισμό αυτή την τακτική.
Αύξηση των φροντιστηρίων στη Δυτική Ευρώπη
«Όταν βλέπω το σύστημα θεωρώ ότι κάπου έχει αποτύχει όταν οι γονείς πρέπει να δώσουν επιπλέον χρήματα και οι μαθητές να δαπανήσουν επιπλέον χρόνο για όσα έπρεπε να μάθουν στο σχολείο. Εάν έχουμε ένα σύστημα δηλαδή στο οποίο για να μην μείνεις στην ίδια τάξη και να προχωρήσεις χρειάζεσαι φροντιστήριο και αυτό πάλι εξαρτάται από το εάν μπορούν να πληρώσουν οι γονείς, τότε κάτι τέτοιο βρίσκεται στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας».
Τα φροντιστήρια βέβαια δεν αφορούν μόνο τη Γερμανία. Σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ τα φροντιστήρια είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα στη νοτιανατολική Ευρώπη ενώ και στη δυτική Ευρώπη παρατηρείται σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Μόνο οι βορειοευρωπαϊκές χώρες πληρούν τα επίπεδα που θα επιθυμούσε ο Κλάους Κλεμ.
Εκτός αυτού έχει παρατηρηθεί ότι ακόμα και σε χώρες που έχουν ολοήμερα σχολεία όπως στη Γαλλία, όπου προσφέρονται επιπλέον ώρες και επίβλεψη για τα μαθήματα που πρέπει να κάνουν, οι επιδόσεις των μαθητών δεν είναι οπωσδήποτε καλύτερες. Στην περίπτωση του Πολ πάντως δεν βοήθησε και πολύ το φροντιστήριο και αποφάσισε μαζί με τους γονείς του να το διακόψει.
Sola Hülsewig / Μαρία Ρηγούτσου
Υπεύθ. σύνταξης: Δήμητρα Κυρανούδη
dw.de