Στροφή στην εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα λόγω της οικονομικής κρίσης.
Από το 2009 μέχρι σήμερα οι σπουδαστές του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα έχουν αυξηθεί κατά 33%, ενώ στη Θεσσαλονίκη τη χρονιά που μας πέρασε φοίτησαν σχεδόν διπλάσιοι μαθητές από ό,τι το 2010. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων, η πλειονότητα των μαθητών επιλέγει τα γερμανικά ως δεύτερη ξένη γλώσσα, ενώ ανάλογη είναι και η εικόνα που μεταφέρουν οι φροντιστηριούχοι. Αίσθηση προκαλεί, επίσης, το αυξημένο ενδιαφέρον που καταγράφεται και για την εκμάθηση αγγλικών από ενηλίκους με στόχο τη μετανάστευση.
Στην Ισπανία, μια χώρα η οποία μαστίζεται, όπως και η Ελλάδα, από την ανεργία και την ανέχεια, η τάση είναι αντίστοιχη. Είναι ενδεικτικό ότι στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Βαρκελώνης από το 2009 μέχρι το 2012 η αύξηση των μαθητών υπερέβη το 75%. Η ζοφερή πραγματικότητα και η οικονομική ασφάλεια που αποπνέει η Γερμανία στέλνουν τον νότο της Ευρώπης στα θρανία...
«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα αυξημένο ενδιαφέρον για την εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας. Οι περισσότεροι σπουδαστές μας είναι ενήλικες, οι οποίοι είτε εργάζονται, είτε σπουδάζουν, είτε βρίσκονται σε αναζήτηση εργασίας», λέει στο ΕΘΝΟΣ η κ. Ulrike Drissner, διευθύντρια Γλωσσικού Τμήματος του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα και των Ινστιτούτων Γκαίτε της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Οι αριθμοί μιλούν με σαφήνεια: Το 2008 στο Ινστιτούτο της Αθήνας φοιτούσαν 803 μαθητές οι οποίοι το 2012 είχαν αυξηθεί κατά 53,6%. Στη συμπρωτεύουσα σε χρονικό διάστημα ενός έτους -από το 2011 ως το 2012- οι σπουδαστές του Ινστιτούτου αυξήθηκαν κατά 36%, ενώ η μεταβολή που σημειώθηκε από το 2010 έως σήμερα άγγιξε το 56,2%.
«Δεν μπορούμε να πούμε με ευκολία αν αυτή η αύξηση σχετίζεται με το ''ξέσπασμα'' της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα μιας και δεν διαθέτουμε ερωτηματολόγια στα οποία οι σπουδαστές μας να καλούνται να απαντήσουν γιατί θέλουν να μάθουν γερμανικά», συνεχίζει η κ. Drissner. «Πάντως η γνώση των Γερμανικών, όπως άλλωστε και η γνώση γενικότερα των ξένων γλωσσών, δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσει κανείς την επαγγελματική του ζωή αισθητά. Μέσα από τη γνώση των Γερμανικών βελτιώνονται οι επαγγελματικές προοπτικές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε πολλούς τομείς όπως π.χ. του τουρισμού, της επικοινωνίας αλλά και της έρευνας και της επιστήμης. Τα Γερμανικά άλλωστε είναι η δεύτερη πιο σημαντική γλώσσα στον χώρο της επιστήμης».
23ΧΡΟΝΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΠΟΥΡΟΥ:
Ακρως απαραίτητη γλώσσα για δουλειά στο εξωτερικό
«Διαβατήριο» για την επαγγελματική της αποκατάσταση θεωρεί την εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας η 23χρονη Κατερίνα Μπούρου. Οπως εξηγεί στο ΕΘΝΟΣ, η αγάπη της για τις ξένες γλώσσες αποτέλεσε ένα επιπλέον κίνητρο, ενώ το αντικείμενο των σπουδών της την προσανατόλισε στα Γερμανικά.
«Είμαι φοιτήτρια στο Πολιτικό της Νομικής και θέλω να κάνω μεταπτυχιακό στις διεθνείς σχέσεις. Η Γερμανία αυτή τη στιγμή είναι μια από τις πιο ισχυρές οικονομικές δυνάμεις στον κόσμο και αναμφισβήτητα η πρωταγωνίστρια στην Ευρώπη. Αλλωστε, έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα, η μόνη μου επαγγελματική προοπτική είναι να βρω μια δουλειά στο εξωτερικό», λέει.
«Η Γερμανία ήταν η πρώτη μου επιλογή και για μεταπτυχιακά, όμως εκεί είναι πολύ ακριβά. Ετσι έχω προσανατολιστεί στη Σουηδία και την Ολλανδία, όπου και πάλι τα Γερμανικά θα μου φανούν πολύ χρήσιμα. Αλλωστε, πρόκειται για μία από τις βασικές γλώσσες σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς, κάτι που σημαίνει ότι μου είναι άκρως απαραίτητα», συνεχίζει. «Πολλοί από τους συμμαθητές μου στα Γερμανικά ήταν άνθρωποι που τα μάθαιναν αναζητώντας επαγγελματική αποκατάσταση, ενώ αρκετοί αποσκοπούσαν στο να βρουν οι ίδιοι εργασία ως καθηγητές γερμανικών λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπάρχει!».
ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
«Τα γαλλικά χάνουν την πρωτοκαθεδρία τους»
Την ενισχυμένη ζήτηση για την εκμάθηση γερμανικών επιβεβαιώνει και ο κ. Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων. Οπως εξηγεί, τα τελευταία χρόνια τα γερμανικά κάνουν θραύση στα σχολεία, αφού οι περισσότεροι μαθητές με την παρότρυνση των γονιών τους τα επιλέγουν ως δεύτερη γλώσσα. «Τα γαλλικά χάνουν πλέον την πρωτοκαθεδρία που είχαν ως γλώσσα επιλογής», λέει στο «Εθνος». «Αυτό οφείλεται στην αίσθηση της οικονομικής παντοδυναμίας που αποπνέει η Γερμανία. Κατά την προσωπική μου γνώμη αυτό είναι λάθος», συνεχίζει. «Γιατί να καθοδηγείς μια ολόκληρη γενιά να γίνει γερμανοτραφής; Γιατί να συνδεόμαστε αποκλειστικά με μια χώρα; Η εκμάθηση της γλώσσας συνεπάγεται περισσότερα ταξίδια στη χώρα αυτή, εξοικείωση με τη νοοτροπία της, επηρεάζει τη συναισθηματική μας οπτική για έναν τόπο. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί για παράδειγμα το υπουργείο δεν δίνει τη δυνατότητα να επιλέξει ένα παιδί ως δεύτερη γλώσσα τα κινέζικα. Κατά την προσωπική μου άποψη στο θέμα αυτό το υπουργείο θα έπρεπε να δίνει επιλογές».
Ο κ. Αγγελωνίδης, ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου ξένων γλωσσών «Ευρωγνώση» στην Αγία Παρασκευή, επισημαίνει από την πλευρά του πως εκτός από τα γερμανικά, μεγάλη ζήτηση έχουν και γλώσσες όπως τα ρώσικα αλλά και τα τμήματα αγγλικών για ενήλικες».
Κατερίνα Ροββά
ethnos.gr