Eίναι Διδακτολόγος-Επιστήμες της γλώσσας και της επικοινωνίας. Διδακτικές της Πολυγλωσσίας και επαφής των γλωσσών-πολιτισμών, ειδική επιμορφώτρια σε θέματα διδακτικής ξένων γλωσσών με ειδίκευση τα Γαλλικά ως Ξένη Γλώσσα. Eπιστημονική συνεργάτης του ΑΠΘ-Ελληνογαλλικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: «Διδακτικές της Πολυγλωσσίας και Γλωσσικές Εκπαιδευτικές πολιτικές. Διάδοση των γλωσσών και των πολιτισμών σε πολύγλωσσα και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα» Pro Di Plu Poli.
Εισηγήτρια και επιστημονική υπεύθυνη των Γιορτών Πολυγλωσσίας για τους Δήμους Θεσσαλονίκης, Διευθύντρια έκδοσης του διεθνούς διεπιστημονικού γαλλόφωνου περιοδικού Synergies du Sud-Est européen.Παραγωγός εκπομπών με θέματα συνάντησης Πολιτισμών και Γλωσσών καθώς και ανάδειξης του ελληνογαλλικού πολιτισμού, του φιλελληνισμού και της ανθρώπινης δικτύωσης για την εμψύχωση του κοινωνικού και μορφωτικού κεφαλαίου της Ευρώπης και της Μεσογείου.
Μιλάμε με την Δρ. Αργυρώ Μουμτζίδου η οποία παρουσιάζει τα παραπάνω θέματα στις εκπομπές της «Θεσσαλονίκη, πολύγλωττη πόλις» και «Εναλλακτικές Διαδρομές» στο διαδικτυακό ραδιόφωνο StarClassic.gr και στην εκπομπή «Συναντήσεις πολιτισμών» στα FM100.6 ενώ συνεργάζεται μία φορά τον μήνα με το γαλλικό ραδιόφωνο Aligre.fm και την εκπομπή Liberté sur paroles, προσκεκλημένη της Eugénie Barbezat.
-Τι είναι η Γιορτή Πολυγλωσσίας;
Ξεκίνησε ως θεσμός (με τον τίτλο Γλωσσικές διαδρομές, Θεσσαλονίκη Πολύγλωττη πόλις) από την πόλη της Θεσσαλονίκης, μοναδικός σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, την Τουρκία και τα Βαλκάνια, τον Ιούνιο του 2013, με σκοπό να δημιουργήσει έναν κοινό τόπο όπου θα αναδείξουν το έργο τους και θα συνεργαστούν μεταξύ τους:
- αλλόγλωσσες ομάδες της πόλης και κοινότητες
- προξενεία και πρεσβείες όλων των χωρών
- εκπαιδευτικοί και σχολεία της περιφέρειας
- ινστιτούτα, μορφωτικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι και σύλλογοι γονέων
- μη κυβερνητικές οργανώσεις
- φορείς της πόλης
-Πώς ξεκίνησε;
Η Γιορτή της Πολυγλωσσίας ξεκίνησε από την Αντιδημαρχία Παιδείας και Δια βίου Μάθησης, τη Δημοτική Εταιρία Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας (Δ.Ε.Π.Θ.Ε.) με την υποστήριξη ελληνογαλλικού φορέα Διεθνής Διάδραση-Αδελφοποίηση, της Ερευνητικής Ομάδας Εκπαιδευτικής Πολυγλωσσίας “Διεπαφή” καθώς και με την ευγενική υποστήριξη του διαδικτυακού ραδιοφώνου StarClassic Radio (starClassic.gr) και κατόπιν φακέλου που κατέθεσα. Το 2015 ξεκίνησε την επέκταση της Γιορτής και σε άλλες πόλεις και ειδικότερα στον Δήμο Κοζάνης, μέσω του Οργανισμού του ΟΑΠΝ (Οργανισμός Αθλητισμού, Πολιτισμού, Νεολαίας). Σήμερα το έργο βρίσκεται στη διαδικασία να πραγματοποιηθεί και στον Δήμο Δέλτα.
-Που στηρίζεται;
Σε ένα πρωτότυπο μοντέλο επιμόρφωσης, στοχασμού, δράσης το οποίο εισήγαγε η επιστημονική υπεύθυνη της. Πρόκειται για την Εξελικτική επιμόρφωση-δράση η οποία προβάλλει την τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση συμπληρωματικά μεταξύ τους και σε θέματα πολυγλωσσίας και επαφής πολιτισμών. Εφαρμόζεται πρόγραμμα επιμόρφωσης-αναστοχασμού-δράσης εισάγοντας καινοτόμα υλικά και παιδαγωγικές αρχές της Πολυγλωσσίας και της Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στις δεξιότητες αφενός των εκπαιδευτικών, αφ’ετέρου στη νοοτροπία και τη στάση των πολιτών που ασχολούνται με τα κοινά και την αλληλέγγυα και κοινωνική εκπαίδευση. Σκοπός μας είναι να αναδυθεί μία νέα αντίληψη του πολίτη και της σχέσης του με την/τις κοινότητες, ομάδες, χώρες.
-Τα Καφέ της Πολυγλωσσίας ;
Το μοντέλο εισάγει επιπλέον τα Καφέ της Πολυγλωσσίας κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς. Πρόκειται για ανοιχτά Καφέ που οργανώνει η Ομάδα ΔιΕπαφή σε διάφορα σημεία της πόλης ώστε να υπάρξει η διασύνδεση μεταξύ εκπαιδευτικού και κοινωνικού χώρου. Παραμένουν ανοιχτά στον πολίτη, ένα κατώφλι μεταξύ της αγοράς υπό την έννοια της άμεσης δημοκρατίας και της εσωτερικής και προσωπικής αναζήτησης. Ένας μεσαίος χώρος μεταξύ του εντός και του εκτός, μεταξύ δύο και περισσότερων ανθρώπων που πρόκειται να συναντηθούν, μεταξύ 2 και περισσότερων πολιτισμών, 2 και περισσότερων γλωσσών,…
Ένας χώρος δυναμικών δυνατοτήτων που δημιουργεί μία κατάσταση προσβασιμότητας για όλους μας προς το άγνωστο άλλο. Πρόκειται άλλωστε για μία διαδικασία μη τυπικής και άτυπης συνεκπαίδευσης των πολιτών.Υπό αυτήν την έννοια, βασικός στόχος της Γιορτής είναι να προβάλλει την πολυπολιτισμικότητα και την πολυγλωσσία της τοπικής κοινωνίας καθώς και των ευρύτερων κοινωνιών με τις οποίες η τοπικότητα έρχεται σε επαφή άμεσα ή έμμεσα, να αναδείξει το πλούσιο δυναμικό που παράγεται από τη συνάντηση των πολιτισμών και να δημιουργήσει ευκαιρίες γνωριμίας και συνεργασίας, καθιστώντας έτσι τις πόλεις ένα πολυμορφικό εργαστήριο παραγωγής τέχνης, λόγου και κοινών δράσεων, σε συνεργασία μάλιστα με φορείς, οργανώσεις και ινστιτούτα του εξωτερικού. Κυρίως όμως, η Γιορτή της Πολυγλωσσίας προωθεί, εμψυχώνει και αναδεικνύει τις γλώσσες των τόπων, την ενεργή πολυγλωσσία της πόλης-αγοράς-σχολείου τεκμηριώνοντας τον σημαντικό ρόλο των γλωσσών στην παραγωγή πολιτισμού και συμβάλλοντας στην κοσμοπολίτικη εικόνα των ομάδων, ως μοναδικά πολύγλωττα όντα.
-Τι περιλαμβάνει;
Η Γιορτή της Πολυγλωσσίας περιλαμβάνει: στρογγυλές τράπεζες, θεατρικά δρώμενα, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις, πολυγλωσσικά εργαστήρια, ερευνητικά προγράμματα, Καφέ πολυγλωσσίας, εκθέσεις μνήμης και φωτογραφίας, ομιλίες, στρογγυλές τράπεζες, γλωσσικά περίπτερα, προβολές ταινιών, βιωματικές δράσεις, συνεντεύξεις και εκπομπές στο ραδιόφωνο του StarClassic.gr. Ως οργάνωση κοινοποιείται σε χιλιάδες ανθρώπους, οι δράσεις που φιλοξενούνται στο δημαρχειακό μέγαρο της Θεσσαλονίκης, και σε κεντρικά δημοτικά κτήρια της Κοζάνης έχουν φτάσει για τη Θεσσαλονίκη στις 250 δράσεις Ελλάδα και το εξωτερικό ενώ μία σειρά από αδελφοποιήσεις με παρόμοιες Γιορτές της Ευρώπης καθιστούν την πρωτοβουλία μας έναν τρόπο συναδέλφωσης κοινοτήτων, οικογενειών, σχολείων, πόλεων, ανθρώπων, μη κυβερνητικών οργανώσεων, συλλόγων…
Αναγνωρίζεται έτσι το μωσαϊκό του ανθρώπινου και κοινωνικού μας κεφαλαίου το οποίο καλείται να εμπλουτίσει τα μέλη του με συνθήκες δημιουργικά και συνεργατικά αρμονικότερες διατηρώντας την πύλη της επικοινωνίας και της διασύνδεσης ανοιχτή. Να σημειωθεί ότι η άμεση διαβούλευση και η παραγωγή πολυγλωσσικών προγραμμάτων και διαπολιτισμικών πρωτοβουλιών πραγματοποιείται σε μηνιαίες συναντήσεις από κοινού, όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, των εκπαιδευτικών και των γονιών ενώ ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα τρέχει ως πρόγραμμα μακριάς επιμόρφωσης με τους εκπαιδευτικούς στο συμβολικό χώρο της πόλης που είναι ο Δήμος.
Η δικτύωση μεταξύ παρόμοιων εγχειρημάτων εκτός Ελλάδας, η παραγωγή υλικού, οι συναντήσεις πολιτισμών και γλωσσών, η ανάπτυξη του επιμορφωτικού μοντέλου που εισήγαγε η επιστημονική υπεύθυνη της Γιορτής της Πολυγλωσσίας στηρίζοντας το θεωρητικά σε ακαδημαϊκούς και εκπαιδευτικούς χώρους έγινε αντικείμενο ενδιαφέροντoς σε διάφορες χώρες όπως η Ιαπωνία, η Κίνα και η Ευρώπη. Το έργο παρουσιάστηκε κατόπιν προσκλήσεως στις παραπάνω χώρες καθώς και ακαδημαϊκά κέντρα της Ευρώπης.
presspublica.gr/