Γιώργος Λαυδαριάς

Μέλος της PALSO Άρτας


Η σύγκριση μεταξύ της επιλογής ενός ΚΕΝΤΡΟΥ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ και του Ιδιαίτερου μαθήματος στην Ξένη Γλώσσα είναι αναπόφευκτη για όλους τους γονείς.

Η διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας ξεκινάει από την μικρή ηλικία και καταλήγει να είναι συνεργασία πολλών ετών. Συνεπώς, η επιλογή ανάμεσα στο "Ιδιαίτερο" ή στο ΚΞΓ είναι μια απόφαση που θα σηματοδοτήσει το μέλλον του μαθητή στην Ξένη Γλώσσα. Είμαστε, λοιπόν, υποχρεωμένοι να ενημερώσουμε τους γονείς για τα υπέρ και τα κατά που θα προκύψουν απ' αυτή την επιλογή για το παιδί τους, και κατόπιν να τους θέσουμε το ερώτημα "Ιδιαίτερα Μαθήματα" ή "ΚΕΝΤΡΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ". Οι γονείς θα πρέπει να αναζητήσουν την πιο λογική απάντηση στις επόμενες σκέψεις μας...

1. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας βασίζεται στην αρχή της επικοινωνίας. Το "Ιδιαίτερο Μάθημα" δεν προωθεί με ευκολία αυτή την απαίτηση της επικοινωνίας που πρέπει να αναζητείται και να επιδιώκεται και από τον μαθητή και από τον καθηγητή σε ένα οργανωμένο σχήμα που προσφέρεται από το τμήμα μιας τάξεως ενός επίσημου σχολικού χώρου.

2. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΣΤΑΘΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Τα Κ.Ξ.Γ. προσφέρουν σταθερό πρόγραμμα διδασκαλίας που ο μαθητής ακολουθεί με συνέπεια. Το "Ιδιαίτερο Μάθημα" μειονεκτεί στο ζήτημα αυτό μιας και ένα ιδιαίτερο μπορεί άνετα να αναβληθεί είτε με πρωτοβουλία του μαθητή είτε του καθηγητή. ΄Ετσι, συχνά εμφανίζεται το φαινόμενο ένας μαθητής που προέρχεται από "Ιδιαίτερο" να είναι αισθητά πιο πίσω στην ύλη σε σχέση με μαθητή Κέντρου Ξένων Γλωσσών.

3. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΠΛΗΡΗΣ ΣΕΙΡΑ ΒΙΒΛΙΩΝ

Στα Κ.Ξ.Γ. διδάσκεται μια πλήρης σειρά μαθημάτων α) κύριο βιβλίο, β) βιβλίο ασκήσεων, γ) βιβλίο γραμματικής, δ) βιβλίο Video, ε) λογοτεχνικό βιβλίο στ) χρήση οπτικοακουστικών μέσων. Αντίθετα, το "Ιδιαίτερο Μάθημα" περιορίζεται στην διδασκαλία ενός μόνο βιβλίου και έτσι χάνεται η ποικιλία γνώσεων και η συνεχής ανανέωση που προσφέρει ο συνδυασμός του συνόλου των σύγχρονων μέσων διδασκαλίας.

4. ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ = "ΟΙΚΟΔΕΣΠΟΤΗΣ-ΜΑΘΗΤΗΣ" Vs "ΕΙΣΒΟΛΕΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ"

Το περιβάλλον του "Ιδιαίτερου Μαθήματος" είναι συνήθως ο οικογενειακός χώρος του μαθητή όπου ΔΕΝ μπορεί να μην είναι μειονέκτημα η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του "Οικοδεσπότη Μαθητή" και του "Φιλοξενούμενου Καθηγητή". Ο μαθητής δυσανασχετεί ακόμη και με την παρουσία του "Καθηγητή Εισβολέα" και έτσι χάνεται η ευκαιρία μιας ισορροπημένης σχέσης μεταξύ τους.

Συνεπώς, δημιουργούνται κακές προϋποθέσεις που θα ενισχύσουν την ένταση στις πιθανές συγκρούσεις.

5. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΧΩΡΟΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Το "Ιδιαίτερο" ΔΕΝ προσφέρει ΚΑΝΕΝΑ μέτρο σύγκρισης ούτε για τον μαθητή , ούτε για τον καθηγητή αλλά ούτε για τον γονέα. Ο χώρος της σύγκρισης και της δημιουργίας είναι το ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ.

6. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ

Η γνώση του καθηγητή (που κάνει ιδιαίτερα) για τις εξετάσεις που γίνονται ΔΕΝ μπορεί να είναι αντίστοιχη των Κ.Ξ.Γ. γιατί στο ζήτημα αυτό (των εξετάσεων γλωσσομάθειας), τα ΚΕΝΤΡΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ διαθέτουν την τεχνογνωσία αφού ενημερώνονται με σεμινάρια, έντυπο υλικό αλλά και συνεχή επαφή με τα εξεταστικά κέντρα κυρίως .

7. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Η επιλογή των βιβλίων είναι πολύ σημαντική. ΟΙ Εκδοτικοί Οίκοι ενημερώνουν συστηματικά τα Κ.Ξ.Γ. για ΟΛΑ τα νέα βιβλία και έτσι υπάρχει γνώση για την επιλογή του κατάλληλου βιβλίου.

Αντίθετα, οι καθηγητές που ασχολούνται μόνο με ιδιαίτερα ΔΕΝ ενημερώνονται από κανένα και δεν μπορεί να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σωστά με συνέπεια η επιλογή του βιβλίου να γίνεται εντελώς τυχαία.

8. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Τα Κ.Ξ.Γ. διαθέτουν την οργάνωση και την εμπειρία που απαιτείται για ένα σύστημα αξιολόγησης μέσω τακτικών Tests που έχουν αντίκρυσμα και νόημα με την έννοια του καλώς εννοούμενου ανταγωνισμού που αναπτύσσεται μεταξύ των συμμαθητών μιας τάξης ενός επίσημου ΚΕΝΤΡΟΥ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ.

9. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Στα Κ.Ξ.Γ. οργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα που απαιτούν συμμετοχή περισσότερων του ενός μαθητή και επίσης απαιτούν εξοπλισμό και χώρους που μόνο ένα επίσημο ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ διαθέτει. Η χρήση του ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΥ ΠΙΝΑΚΑ στην ξενόγλωσση αίθουσα είναι το σύγχρονο προνόμιο των ΚΕΝΤΡΩΝ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ από τη στιγμή που απαιτείται μόνιμη εγκατάσταση του συστήματος και σίγουρα προάγει τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας όταν λειτουργείται από καθηγητές που μπορούν να τον αξιοποιήσουν.

10. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

Το "Ιδιαίτερο" ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ και ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΙΤΛΟ ΕΠΙΣΗΜΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ της τάξης του μαθητή. Έτσι, δημιουργείται μια κατάσταση ασαφής, ανεπίσημη και περιθωριακή που έχει σαν αποτέλεσμα να μη μπορεί κάποιος να αποδείξει τη φοίτησή του πάνω στο αντικείμενο της ξένης γλώσσας.

11. ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ = ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΛΥΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ

Το Κ.Ξ.Γ. παρέχει τη σιγουριά και την εκπαιδευτική κάλυψη στον γονέα και στον μαθητή. Ο καθηγητής του ιδιαίτερου ΔΕΝ δεσμεύεται απέναντι στο μαθητή, στο γονέα ή σε κάποια αρμόδια υπηρεσία αν αύριο αποφασίσει να σταματήσει τα μαθήματα για τον οποιοδήποτε λόγο - σοβαρό ή μη - του προκύψει. Σε αυτή την περίπτωση ο μαθητής θα μείνει "εκτεθειμένος" τουλάχιστον μέχρι να ξαναβρεθεί ο επόμενος καθηγητής.

ΤΟ ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

Ένα ερώτημα που θα πρέπει πάντα να απασχολεί τους γονείς είναι το γιατί ένας καθηγητής ιδιαίτερου δεν εργάζεται σε κάποιο Κ.Ξ.Γ.

Στο ερώτημα αυτό υπάρχουν 3 πιθανές απαντήσεις:

1. Δεν επιθυμεί ο ίδιος - κάτι που είναι μάλλον απίθανο.

2. Δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην πίεση της εργασίας ενός Κ.Ξ.Γ., άρα ΔΕΝ είναι εύκολο να προσληφθεί σε ένα Κ.Ξ.Γ. αφού δεν χαρακτηρίζεται ικανός για ένα τέτοιο επίπεδο.

3. Δεν έχει τα επίσημα προσόντα που του δίνουν τη δυνατότητα να ασκεί το επάγγελμα του Καθηγητή Ξένων Γλωσσών σε επίσημο και ελεγχόμενο από την επιθεώρηση Κέντρο, δηλ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ καθηγητής.


Τελικά, ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ή "Ιδιαίτερο";

Σήμερα που τα ΚΕΝΤΡΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ της PALSO έχουν κατακτήσει τις υψηλότερες βαθμίδες στην ξενόγλωσση διδασκαλία, διαθέτουν τις πιο εξελιγμένες τεχνικές και αποτελούν μακράν το καλύτερο που μπορεί να προσφέρει ο γονέας στο παιδί του, εμείς πιστεύουμε ότι το "Ιδιαίτερο μάθημα" μπορεί να λειτουργήσει μόνο ως ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ και ΟΧΙ σαν σχολείο. Ο ρόλος του σχολείου ανήκει δικαιωματικά και αποδεδειγμένα στα ΚΕΝΤΡΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ .

Σε τελική ανάλυση τα Κ.Ξ.Γ. δεν είναι κατά του ιδιαίτερου μαθήματος. Εάν όμως ο μαθητής έχει πράγματι ανάγκη από τη βοήθεια ενός ιδιαίτερου μαθήματος - σαν ενισχυτική διδασκαλία - θεωρούμε ότι ο καθηγητής θα πρέπει να αναζητηθεί μέσα στου χώρους του αναγνωρισμένου Κ.Ξ.Γ. στο οποίο ο μαθητής ήδη σπουδάζει την ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ.

Γιώργος Λαυδαριάς

Μέλος της PALSO Άρτας