Τα καρτέλ θεωρούν εδώ και χρόνια την Ελλάδα παράδεισο. Όλοι θυμούνται το παρελθόν και τις μεγαλοστομίες για πόλεμο εναντίον τους και όλοι γνωρίζουν ότι τα καρτέλ έχουν την προστασία υπουργών, βουλευτών και, κυρίως, μέσων ενημέρωσης, αφού πολλά από αυτά είτε χρηματοδοτούνται είτε ανήκουν στον κεντρικό άξονα ιδιοκτησίας των καρτέλ.

Το καρτέλ των καυσίμων είναι γνωστό ότι ελέγχει και πολλά ΜΜΕ με έμμεσο αλλά και άμεσο τρόπο και φυσικά μεγάλο μέρος της πολιτικής. Το καρτέλ των τροφίμων μέσω των μεγάλων σούπερ καταστημάτων εξαγοράζει μέσω των διαφημίσεων τη σιωπή των ΜΜΕ. Το καρτέλ του γάλακτος προκάλεσε τη νοημοσύνη και μιας ράτσας ανοϊκών πιθήκων σε δάσος του Κονγκό. Ο μεγαλοβιομήχανος του γάλακτος, αφού πούλησε τη βιομηχανία του αντί ιλιγγιώδους ποσού, το έριξε στην… άτεχνη τέχνη και τις ελεύθερες ώρες του είναι και πρόεδρος των Ελλήνων βιομηχάνων χωρίς ο ίδιος πια να έχει φανερή σχέση με τον κλάδο.

Το καρτέλ του βιβλίου με τους διαβόητους της ελίτ κάνει πάρτι χρόνια. Από σήμερα και για το επόμενο διάστημα ανοίγουμε για να μην ξανακλείσουμε ποτέ τον φάκελο των καρτέλ, την ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ του επί της πολιτικής σκηνής και της λεγόμενης ανεξάρτητης επιτροπής ανταγωνισμού. Η επιτροπή αυτή λειτουργεί με τρόπο που διευκολύνει τα καρτέλ και κάποια μέλη της που μεταπηδούν στα καρτέλ μαρτυρούν ότι στην πραγματικότητα λειτουργούσαν ως μια ευρεία εγκληματική οργάνωση. Το γεγονός ότι ο πρόεδρος της επιτροπής αυτής, κ. Κυριτσάκης, αν και πρώην αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου, αν και έντιμος άνθρωπος ο ίδιος, εντούτοις, δεν κατάφερε να φέρει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα και να κλείσει φυλακή κάποια από τα μέλη της επιτροπής του, δείχνει τη δύναμη των καρτέλ.

Αυτή η δύναμη αυξάνεται ακόμα και με το… μνημόνιο. Στις σελίδες 5580 και 5581, για παράδειγμα, μπορεί να βρει κανείς διατάξεις με τις οποίες τα καρτέλ διαλύουν έναν κλάδο με χιλιάδες θέσεις εργασίας και μεγάλη προσφορά. Τον κλάδο των ξενόγλωσσων φροντιστηρίων και των μικρών κέντρων σπουδών. Μέσα από τρικ δήθεν βελτίωσης του χώρου μπαίνουν διατάξεις που θα κλείσουν τα περισσότερα φροντιστήρια και θα χάσουν τη δουλειά τους πάνω από 60.000 άτομα που τώρα απασχολούνται εκεί. Το τρικ βρίσκεται σε κανονισμούς κτηρίων, αιθουσών, τιμών κ.λπ. Αυτοί οι κανονισμοί δεν πληρούνται από τα σημερινά φροντιστήρια, ΔΕΝ είναι απαραίτητοι και δικαιολογημένοι και στην πραγματικότητα πίσω από αυτές τις τροποποιήσεις βρίσκονται δύο επιχειρηματίες με έναν επιχειρηματία – μεγαλοδημοσιογράφο «μπροστάρη», οι οποίοι θα δημιουργήσουν αλυσίδα.

Το προηγούμενο

Είναι ακριβώς η διαδικασία με την οποία τα σούπερ μάρκετ έκλεισαν τα συνοικιακά μαγαζιά με δήθεν καλύτερες τιμές. Όπως όλοι γνωρίζουμε σήμερα, τα σούπερ μάρκετ είναι καρτέλ, οι τιμές είναι στα ύψη και με την υπερσυγκέντρωση και κάποια τρικ «προσφορών» διέλυσαν τα μικρά μαγαζιά και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Εντέλει, παραδόθηκαν στους ξένους. Το ίδιο ακριβώς πάει να γίνει και με τα ταξί. Με πρόσχημα τα προβλήματα και κάποιους παραβάτες, πάνε να τα παραδώσουν σε μερικούς μεγαλοεπιχειρηματίες και οι τιμές θα είναι πάντα στα ύψη. Είναι χαρακτηριστικές οι επισημάνσεις των ιδιοκτητών και εργαζομένων στα ξενόγλωσσα φροντιστήρια:

«Ένα μέσο ΚΞΓ/Φροντιστήριο με συνολικό εμβαδό 95 τ.μ. κατά κανόνα αποτελείται από τέσσερις αίθουσες των 15 τ.μ. και μπορεί να φιλοξενήσει όχι περισσότερους από 40 μαθητές ανά ώρα. Παρ’ όλα αυτά οφείλει να διαθέτει, βάσει των νέων ρυθμίσεων, συνολική έκταση 120 τ.μ. μαζί με αύλειο χώρο, δηλαδή 25 επιπλέον τ.μ.! Επομένως, δεν εγκρίνεται η άδεια λειτουργίας του και κλείνει.

Αλλά ακόμα και αν πληρούνται οι παραπάνω προδιαγραφές, θεσπίζεται ως ανώτατο όριο οι 75 μαθητές ανά ώρα, αριθμός ο οποίος είναι εξαιρετικά επιβαρυντικός βάσει του τρόπου λειτουργίας των ΚΞΓ/Φροντιστηρίων. Τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια σε ώρες αιχμής (π.χ. 16.00-19.00 ζώνη προτίμησης των ηλικιακά μικρότερων μαθητών) μπορεί να φιλοξενούν περισσότερους από 75 μαθητές. Τότε ο ιδιοκτήτης του ΚΞΓ/Φροντιστηρίου πρέπει ή να διώξει τους πλεονάζοντες μαθητές πέραν των 75, ή να υπαχθεί στις κτιριολογικές προδιαγραφές των ιδιωτικών σχολείων, δηλαδή να διαθέτει αύλειο χώρο 2 τ.μ. ανά μαθητή.

Μεγάλα Κέντρα Ξένων Γλωσσών / Φροντιστήρια

Ακόμα και αν δεχτούμε τον διαχωρισμό με βασικό κριτήριο τη δυναμικότητα ανά ώρα, είναι αδικαιολόγητο και υπερβολικό να υπαχθούν τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια στην κατηγορία των ιδιωτικών σχολείων. Υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές μεταξύ ΚΞΓ/Φροντιστηρίων και Ιδιωτικών σχολείων/ΙΕΚ/ΚΕΚ. Αναλυτικότερα:

• Διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα (σε ένα ΚΞΓ 3-5 ώρες την εβδομάδα, ενώ σε ένα ιδιωτικό σχολείο/ΙΕΚ /ΚΕΚ 20 – 35 την εβδομάδα).

• «Δίδακτρα (στα ΚΞΓ/φροντιστήρια περίπου 400€ ανά έτος ενώ στα ιδιωτικά σχολεία /ΙΕΚ /ΚΕΚ από 10.000€ και άνω ανά έτος).

• Ωράριο λειτουργίας. Τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια λειτουργούν με διαφορετικό αριθμό μαθητών ανά ώρα και διαφορετικό ωρολόγιο πρόγραμμα, με κάθε τάξη να έχει μάθημα 2-3 φορές την εβδομάδα για 1-1,5 ώρα κάθε φορά. Τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια λειτουργούν αποκλειστικά κατά τις απογευματινές ώρες. Η ζώνη αιχμής σε ένα ΚΞΓ/Φροντιστήριο είναι κυρίως 5-7 μ.μ. όπου συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο αριθμό μαθητών. ενώ στη ζώνη 7-10 μ.μ. υπάρχει μικρή ζήτηση και συνεπώς μικρότερη προσέλευση μαθητών. Αντίθετα, ένα ιδιωτικό εκπαιδευτήριο (λ.χ. ένα ΙΙΕΚ/ΚΕΚ) λειτουργεί σε ολοήμερη βάση με μεγαλύτερο εύρος κατανομής των μαθητών του ανά ώρα, κατανεμημένους συνήθως σε τρεις διαφορετικές ζώνες (8 π.μ. – 12, 12-4 μ.μ. και 4 μ.μ. – 8 μ.μ.) και με πολύ υψηλότερα
δίδακτρα.

Έτσι, τα μεγαλύτερα ΚΞΓ/Φροντιστήρια εντάσσονται με το νέο νόμο στην κατηγορία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και καλούνται να καλύψουν ειδικές κτιριολογικές προδιαγραφές που περιλαμβάνουν ελάχιστο εμβαδό αίθουσας διδασκαλίας 15 τ.μ. αναλογία των 2 τ.μ. αύλειου χώρου ανά μαθητή και ειδική πολεοδομική άδεια χρήσης ιδιωτικού σχολείου.

Αν για παράδειγμα ένα μεγάλο ΚΞΓ/Φροντιστήριο έχει 7 αίθουσες και νόμιμη άδεια 19,5 τ.μ. ανά αίθουσα επιτρέπεται να στεγάσει 13 μαθητές ανά αίθουσα. Αν πολλαπλασιάσουμε 7 αίθουσες Χ 13 μαθητές ανά ώρα = 91 μαθητές συνολικά ανά ώρα. Τότε κατατάσσεται στην κατηγορία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και πρέπει να έχει κτιριολογικές προδιαγραφές ιδιωτικού σχολείου, όπου πέρα από τα τετραγωνικά μέτρα των αιθουσών, πρέπει να έχει επιπλέον αύλειο χώρο 2 τ.μ. ανά μαθητή, άρα 91 Χ 2 = 182 τ.μ. αύλειου χώρου. Αλήθεια, ποιους εξυπηρετεί αυτός ο νόμος-λαιμητόμος; Τους ολίγους ή τους επιτήδειους για την κατασπατάληση επιδοτήσεων; Πάντως όχι την ανάπτυξη και την ανόρθωση της οικονομίας της πατρίδας μας.

Η προαναφερθείσα νομική μεταρρύθμιση των κτιριολογικών προδιαγραφών για τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια σε συνδυασμό με την δυνατότητα που πλέον παρέχεται σε μεγάλους εκπαιδευτικούς φορείς (Κολλέγια, Ιδιωτικά Σχολεία, Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, ΚΕΚ και ΙΙΕΚ) να προσφέρουν εκπαιδευτικό έργο που μέχρι σήμερα κάλυπταν κυρίως τα ΚΞΓ/Φροντιστήρια δημιουργεί έντονο προβληματισμό και εύλογα ερωτήματα για τις προθέσεις του νομοθέτη. Επιπρόσθετα, η ρύθμιση είναι αντίθετη με τις επιταγές του Συντάγματος, που επιτάσσει τη συμβολή του κράτους στην ευημερία και την οικονομική ασφάλεια του πληθυσμού (άρθρο 5, παρ. 1 & 3).

2. Διοικητικές κυρώσεις

• ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Ο νέος νόμος προβλέπει την ανάκληση τικ άδειας λειτουργίας ενός ΚΞΓ/Φροντιστηρίου για 10 έτη ως διοικητική κύρωση ακόμη και σε περίπτωση αβλεψίας ή παράλειψης κατά τον έλεγχο για τη χορήγηση της άδειας. Η ρύθμιση αυτή είναι αόριστη, αδικαιολόγητη και ιδιαιτέρως δυσμενής, ενώ έρχεται σε ευθεία αντίθεση με Συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές (αναλογικότητα και ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά). Στερείται η δυνατότητα της ελεύθερης ανάπτυξης, συμμόρφωσης και δεύτερης ευκαιρίας. Αντ’ αυτού δεν προβλέπεται καμία ηπιότερη συνέπεια ή κύρωση όπως η επίπληξη ή επιβολή προστίμου ως θεμελιώδης αντιμετώπιση σε ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου.

ΠΤΩΧΕΥΣΗ

Ως πρόσθετη προϋπόθεση για τη χορήγηση και την ανανέωση άδειας λειτουργίας ενός ΚΞΓ/Φροντιστηρίου προβλέπεται όχι μόνο να μην έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτώχευσης το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, αλλά να μην έχει καν κατατεθεί αίτηση νια την κήρυξή του σε πτώχευση. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η κατάθεση μιας αίτησης για κήρυξη κάποιου σε πτώχευση μπορεί να λάβει χώρα από οποιονδήποτε τρίτο, έστω και κακόβουλα ή κακόπιστα, η συγκεκριμένη ρύθμιση αποτελεί ένα ιδιαίτερα επιβαρυντικό στοιχείο που δύναται να καταδικάσει την επιχείρηση σε κλείσιμο ώσπου να τελεσιδικήσει η περίπτωση πτώχευσης.

ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ Ή ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ

Η νέα ρύθμιση προβλέπει ως προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης ΚΞΓ/Φροντιστηρίου να μην έχει απολυθεί ο αιτών πέρα από δημόσια θέση και από θέση ιδιωτικού εκπαιδευτικού ή διδάσκοντος σε ΚΞΓ/Φροντιστήριο για λόγους πειθαρχικούς ή για ανεπάρκεια κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του. Εκτιμάται ότι κάτι τέτοιο δημιουργεί προϋποθέσεις για καταχρηστικές συμπεριφορές εκ μέρους της εργοδοσίας στιγματίζοντας τον εργαζόμενο και στερώντας του το δικαίωμα στην ελεύθερη επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα του για 10 ολόκληρα χρόνια. Τελικά όλοι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί και ιδιοκτήτες θα καταδικαστούν σε δεκαετή ανεργία!