Το «ζευγάρωμα» λέξεων και κινήσεων οδηγεί σε ευκολότερη «κατάκτηση» άγνωστων λέξεων
Οταν οι λέξεις μιας ξένης γλώσσας συνοδεύονται από κινήσεις, τότε η εκμάθηση γίνεται παιχνιδάκι, σύμφωνα με ερευνητές του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ
Λειψία
Τα μαθήματα ξένων γλωσσών μπορεί στο μέλλον να συνοδεύονται από…γυμναστικές ασκήσεις. Και αυτό διότι, όπως δείχνει μια νέα μελέτη ειδικών του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ για τις Ανθρώπινες Γνωστικές Επιστήμες και τις Επιστήμες του Εγκεφάλου στη Λειψία της Γερμανίας, ο άνθρωπος μαθαίνει ευκολότερα μια ξένη γλώσσα όταν οι λέξεις «συντροφεύονται» από κινήσεις.
«Παραστατική» εκμάθηση
Η Μανουέλα Ματσεντόνια και ο Τόμας Κνέσε συνέλεξαν 20 εθελοντές οι οποίοι παρακολούθησαν ένα εξαήμερο μάθημα στο οποίο διδασκόταν η γλώσσα «Vimmi» - πρόκειται για μια τεχνητή γλώσσα η οποία σχεδιάστηκε ώστε να ερμηνεύονται ευκολότερα τα αποτελέσματα της μελέτης. Το μισό υλικό διδάχθηκε με χρήση προφορικών και γραπτών οδηγιών καθώς και ασκήσεων ενώ η διδασκαλία του άλλου μισού υλικού ήταν πολύ πιο… παραστατική – τις λέξεις συνόδευαν κινήσεις του σώματος.
Όπως προέκυψε, οι μαθητές μπορούσαν να θυμηθούν πολύ περισσότερες λέξεις όταν τις συνόδευαν με κινήσεις ενώ ήταν και σε θέση να χρησιμοποιούν πολύ πιο εύκολα τις λέξεις αυτές όταν δημιουργούσαν νέες προτάσεις, σύμφωνα με δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Mind, Brain and Education».
Αν και το «ζευγάρωμα» λέξεων και κινήσεων φαινόταν να είναι φυσικό σε ό,τι αφορούσε ρήματα όπως το «κόβω» που είναι εύκολο να αποδοθεί με χειρονομίες, οι ειδικοί εξεπλάγησαν όταν είδαν ότι το τρικ «δούλεψε» και σε ό,τι αφορούσε αφηρημένες λέξεις όπως το «μάλλον» το οποίο δεν έχει ένα προφανές ζευγάρι σε ό,τι αφορά τις κινήσεις.
Χείρα βοηθείας στη μνήμη
Οι ερευνητές οι οποίοι χρησιμοποίησαν στο πλαίσιο της μελέτης τους λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), είδαν ότι η «δραματοποίηση» των λέξεων βοηθά τη μνήμη δημιουργώντας μια πολυπλοκότερη αναπαράσταση της κάθε λέξης η οποία και οδηγεί στο να ανασύρεται ευκολότερα η λέξη αυτή από το κατάλληλο «ντουλαπάκι» του εγκεφάλου, όταν χρειαστεί.
Οι ειδικοί σημειώνουν μάλιστα ότι αδημοσίευτα ακόμη αποτελέσματα δοκιμών μέσα σε «πραγματικές» τάξεις εκμάθησης ξένων γλωσσών δείχνουν πως η μέθοδος μπορεί πράγματι να επιταχύνει τη διαδικασία κατάκτησης της ξένης γλώσσας στα σχολεία.
.tovima.gr