xeniglossa.gr



ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΕΝΑ ΘΕΤΙΚΟ ΚΛΙΜΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ


ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ


Σε λίγο καιρό, οι μαθητές μας θα καθίσουν και πάλι στα θρανία τους κι εμείς θα βρεθούμε και πάλι στις τάξεις μας διδάσκοντας. Τι θα πρέπει να έχουμε κατά νου για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων;

1) Δουλεύουμε μαζί με τους μαθητές και όχι ενάντια τους.


Είναι πολύ σημαντικό όλοι οι μαθητές μας, αλλά κυρίως εκείνοι που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, να βλέπουν στο πρόσωπό μας έναν σύμμαχο κι έναν συνοδοιπόρο. Οι μαθητές έχουν την ανάγκη να γνωρίζουν ότι κατανοούμε τι τους συμβαίνει, ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και τι θέλουν να μας πουν ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιούν λέξεις.


2) Αναγνωρίζουμε την οποιαδήποτε προσπάθεια από μέρους των μαθητών μας.


Η ενθάρρυνση αλλά και η ανταμοιβή θα πρέπει να είναι «παρούσα» σε κάθε στάδιο του μαθήματός μας. Ενθαρρύνουμε το αποτέλεσμα – το παραγόμενο έργο αλλά και την προσπάθεια όποια κι αν είναι αυτή, μικρή ή μεγάλη.


3) Βρίσκουμε τον απαιτούμενο χρόνο για να λάβουν οι μαθητές μας- κατά περίπτωση- feedback.


Είναι ιδιαίτερα σημαντικό μέσα στην τάξη οι μαθητές μας να αισθάνονται ότι η εκμάθηση της γλώσσας είναι προσωποποιημένη. Άλλωστε δεν είναι όλοι οι μαθητές μας το ίδιο. Η ανατροφοδότηση (feedback) πρέπει δίνεται στους μαθητές ξεχωριστά καθώς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της μάθησης αλλά χρησιμεύει και ως «οδηγός» προκειμένου να ελέγξουμε και να «γεφυρώσουμε» το χάσμα μεταξύ του παρόντος αλλά και του επιθυμητού αποτελέσματος.



4) Σχεδιάζουμε, σκεφτόμαστε, υπολογίζουμε, αναθεωρούμε.


Το «κλειδί» για ένα επιτυχημένο μάθημα είναι ο προσεκτικός σχεδιασμός του μαθήματός μας και ειδικά όταν διδάσκουμε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από έναν μαθητή που ούτως ή άλλως είναι μπερδεμένος και βιώνει διαρκή αισθήματα αποτυχίας και ματαίωσης και από έναν εκπαιδευτικό ο οποίος μπαίνει μέσα σε μια αίθουσα χωρίς πλάνο, χωρίς σκέψη για το τι μπορεί να πάει στραβά. Παρακάτω δίνεται μια ενδεικτική planning checklist ως παράδειγμα…


Planning Checklist




Area of learning Understanding text

Materials Photocopies, markers

Comments First, read the text, then…and finally….



Προτού δώσουμε στους μαθητές μας οποιαδήποτε εργασία να φέρουν εις πέρας είναι σημαντικό πρώτα να έχουμε απαντήσει εμείς οι ίδιοι στα ακόλουθα ερωτήματα:

ü Οι ασκήσεις που θα δοθούν είναι κατάλληλες για το νοητικό επίπεδο των μαθητών μας;


ü Ποιες ανάγκες πρόκειται να εξυπηρετήσουν;


ü Τι θα πετύχουμε μέσα από αυτές;


ü Αφιερώνουμε επαρκή χρόνο στην ομαλή μετάβαση από τη διδασκαλία στην πράξη;


ü Χρειαζόμαστε εξωτερικές, επιπρόσθετες πηγές, υλικά για την υλοποίηση του συγκεκριμένου μαθήματος;


ü Έχουμε υπολογίσει τυχόν δυσκολίες που ενδέχεται να συναντήσουμε;


ü Πώς θα τις αποφύγουμε και τι έχουμε σκοπό να πράξουμε εάν τελικά έρθουν μπροστά μας;


ü Ποια θα είναι η σύνθεση της τάξης μας;


ü Πώς θα εργαστούν οι μαθητές;


ü Ποιος ακριβώς θα είναι ο δικός μας ρόλος;



5) Ποια είναι εκείνα τα προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε μέσα στην τάξη μας;


Όπως όλοι μας γνωρίζουμε οι τάξεις σήμερα ποικίλουν όσον αφορά στη σύστασή τους. Σε μια τυπική τάξη, λοιπόν, θα συναντήσουμε παιδιά με δυσκολίες στη μνήμη, στην οργάνωση, στο ρυθμό μάθησης, στο ρυθμό ανταπόκρισης στα ερεθίσματα, μαθητές με χαμηλή αυτό-εκτίμηση, μαθητές ματαιωμένους από προηγούμενες (τραυματικές) εμπειρίες. Πόσο προετοιμασμένοι είμαστε εμείς για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις προκλήσεις;


6) Κάνουμε όλους τους μαθητές μας να αισθάνονται και να είναι σημαντικοί για εμάς.


Πόσο άσχημο είναι να μεταφέρουν οι μαθητές μας στα σπίτια τους ότι «Η κυρία σηκώνει μόνο τον Γιώργο που ξέρει καλά Αγγλικά» ή «Εμένα όλο μου φωνάζει» ή «Η κυρία όταν κάνουμε λάθη μας φωνάζει και τελικά τα λέει μόνη της κι εγώ κοιμάμαι»; Στα δικά μου αυτιά μοιάζει με εφιάλτη. ΟΛΟΙ οι μαθητές μας είναι σημαντικοί ανεξάρτητα από το νοητικό δυναμικό τους ή το βαθμό κατάκτησης της γλώσσας. Προσπαθούμε να «ανακαλύψουμε» τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή μας, να τα φέρουμε στην επιφάνεια και να «πατήσουμε» σε αυτά προκειμένου να τον κινητοποιήσουμε. Δείχνουμε σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές μας ότι τα λάθη τους είναι πάντοτε επιτρεπτά και αποδεκτά και ότι μόνο μέσα από αυτά θα πετύχουν τον στόχο τους. Τους αποδεικνύουμε με κάθε τρόπο πόσο χρήσιμοι είναι όταν τους αναθέτουμε εργασίες που μπορούν να φέρουν εις πέρας.


7) Αποφεύγουμε τις τιμωρίες.


Πόσο θα διευκολυνθεί το έργο μας εάν οι μισοί μας μαθητές βρίσκονται σε κατάσταση τιμωρίας; Ας σκεφτούμε όλοι ποιες από τις παρακάτω φράσεις είναι προτιμότερες κι ας τις υιοθετήσουμε προς όφελος του μαθήματος μας, αλλά και ολόκληρης της τάξης.


«Χαίρομαι πολύ που θα ησυχάσεις για να ακούσεις αυτά που έχω σχεδιάσει να πούμε σήμερα.»


«Εάν δεν θέλεις να προσέξεις στο μάθημα, μην προσέχεις αλλά μην μας ενοχλείς κιόλας.»


«Μα φυσικά και νομίζω ότι σήμερα μπορείς να γίνεις ο καλύτερος βοηθός μου.»


«θα ήθελα την επόμενη φορά να έρθεις στην τάξη μαζί με την μητέρα σου γιατί θα ήθελα να της μιλήσω λίγο.»


«Εάν αύριο δω τη μητέρα σου, θα της πω πόσο πολύ έχεις προοδεύσει και πόσο καλά τα πηγαίνεις.»


«Αντρέα, βλέπω ότι έχεις ανάγκη να τριγυρίσεις για λίγο. Θα μπορούσες, σε παρακαλώ, να μαζέψεις τα τετράδια της ορθογραφίας;»


«Αντιγόνη, ξέρω πολύ καλά ότι έχεις δουλέψει πολύ για να μας φέρεις εδώ σήμερα την εργασία σου. Οι συμμαθητές σου κι εγώ θα χαρούμε να μας την παρουσιάσεις.»



Προφίλ: Έλενα Ξυδοπούλου


Καθηγήτρια Αγγλικών για παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Απόφοιτη του τμήματος Μεθοδολογίας της Εκπαίδευσης Πανεπιστημίων Αγγλίας και Αμερικής. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και Μετάφραση από το London Metropolitan University. Ύστερα από 13 χρόνια εμπειρίας διδασκαλίας της Αγγλικής σε παιδιά και ενήλικες (σε σχολεία, φροντιστήρια και ως εξετάστρια του ΥΠΕΠΘ για το ΚΠγ) και κατόπιν φοίτησης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ασχολήθηκε με τη διδασκαλία της Αγγλικής σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Τον τελευταίο χρόνο διεξάγει σεμινάρια σε Καθηγητές Ξένων Γλωσσών και συγγράφει το δικό της υλικό για παιδιά με ΜΔ.



xeniglossa.gr