Σεμινάρια επιμόρφωσης και master classes εμπλουτισμού της ύλης για παιδιά δημοτικού
Στην Ελλάδα τα παιδιά με ανεπτυγμένη ευφυΐα, δεν έχουν καμία ιδιαίτερη μεταχείριση. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, αμήχανο απέναντι το φαινόμενο, δεν έχει προβλέψει καμία διδακτική προσέγγιση των χαρισματικών μαθητών, εκείνων που βαριούνται στις σχολικές τάξεις καθώς το μυαλό τους έχει ήδη συλλάβει και αφομοιώσει την διδακτική ύλη μια ολόκληρης σχολικής χρονιάς, προτού τη διδαχθούν.
Πολλές φορές μάλιστα στο ελληνικό σχολείο, τα παιδιά αυτά αντί να προάγονται μια ή και δυο σχολικές τάξεις αντιμετωπίζονται έως και ρατσιστικά, γίνονται θύματα ενός εκπαιδευτικού συστήματος που δεν μπορεί να τα εντάξει στους κόλπους του.
Ένα νέο πρόγραμμα αναζήτησης των παιδιών που είναι χαρισματικά, αλλά και ειδικών επιμορφωτικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς ξεκινάει η ελληνική MENSA, ως μη κερδοσκοπικός, μη κυβερνητικός οργανισμός που προωθεί την ανθρώπινη ευφυΐα.
Προηγήθηκε μια επιτυχημένη εκδήλωση, που διοργάνωσε ο οργανισμός στις 29 Απριλίου 2012 στο Μέγαρο Μουσικής, για τα Χαρισματικά Παιδιά και τις ιδιαίτερες ανάγκες τους (http://gifted.mensa.org.gr/).
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν περισσότεροι από 850 γονείς και εκπαιδευτικοί, πολλοί από τους οποίους για πρώτη φορά ανακάλυπταν γιατί... τα παιδιά τους δεν προσέχουν το μάθημα στην τάξη. Έτσι εφέτος αποφασίστηκε, η επέκταση του προγράμματος, με τη διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς και master classes εμπλουτισμού της ύλης για παιδιά δημοτικού.
Οι δράσεις αυτές θα στεγαστούν στην Σχολή Μωραΐτη και θα ξεκινήσουν στις 11 & 15 Δεκεμβρίου. Γίνονται δε, σε συνεργασία με το Europalso, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο και τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.
Όπως λέει στο «Βήμα» ο υπεύθυνος του προγράμματος κ. Αλέξανδρος Παπανδρέου, η πρώτη εκ των δράσεων απευθύνεται σε δασκάλους, καθηγητές ή τελειόφοιτους φοιτητές παιδαγωγικού και έχει στόχο την επιμόρφωση τους επάνω σε τεχνικές διδασκαλίας οι οποίες επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτυχθούν ελεύθερα, βοηθώντας στην πλήρη εξέλιξη των δυνατοτήτων τους.
Η δεύτερη δράση απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού (8-12 ετών) με αυξημένες ικανότητες, οι οποίοι θα παρακολουθήσουν ένα συμπληρωματικό πρόγραμμα εμπλουτισμού της ύλης που διδάσκονται στο δημοτικό, με τέτοιο τρόπο ώστε να καταλάβουν τα μαθήματα σε βάθος, να δουν πως συνδέεται το ένα με το άλλο, αλλά και να αντιληφθούν τη χρηστική τους αξία.
Τα σεμινάρια που απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς επιμελούνται παιδοψυχολόγοι και ακαδημαϊκοί, ενώ θα γίνονται κάθε Τρίτη απόγευμα και θα διαρκούν 3 ώρες. Οι εκπαιδευτικοί που θα πάρουν μέρος στο πρόγραμμα θα κληθούν να εφαρμόσουν όσα διδαχθούν ενώ το πρόγραμμα είναι ανοιχτό για όλους τους εκπαιδευτικούς. Το μηνιαίο κόστος για κάθε εκπαιδευτικό θα είναι 100 ευρώ.
Για τα παιδιά θα γίνονται master classes κάθε Σάββατο πρωί για 3 ώρες, θα είναι απαιτητικά και θα εκτείνονται σε μια πληθώρα μαθημάτων. Θα γίνεται συνδυαστική εκμάθηση ενώ θα δίνεται μεγαλύτερη έμφαση σε έννοιες παρά σε μεθόδους.
Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να δουλέψουν μόνα τους αλλά και σε ομάδες, ενώ θα αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους, την κριτική τους ικανότητα, τις ερευνητικές τους δεξιότητες, ενώ θα αναγνωρίσουν την αξία της γνώσης και της προσφοράς.
Το μηνιαίο κόστος συμμετοχής είναι 20 ευρώ, με μόνο κριτήριο επιλογής τις ικανότητες και τις ανάγκες των παιδιών. Παράλληλα θα λειτουργήσει και συμβουλευτική των γονέων.
«Ήταν μεγάλο εγχείρημα για την ελληνική MENSA να καταφέρει, ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός που προωθεί την ευφυΐα, να δημιουργήσει κάτι τόσο μεγάλο σε έναν τόσο ζοφερό περίγυρο» λέει σχετικά ο κ. Παπανδρέου.
«Παρόλα αυτά η προσπάθεια μας αποδεικνύει ότι ακόμα και κάτω από αυτές τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες υπάρχουν περιθώρια δημιουργίας τα οποία οφείλουμε να αξιοποιήσουμε και να εξαντλήσουμε».
«Ο ανθρώπινος νους είναι το τελευταίο καταφύγιο, από κει προσπαθούμε να πιαστούμε και να μηχανεύσουμε τρόπους για την βελτίωση της ποιότητας ζωής μας και εκεί ακριβώς στοχεύει η αντιμετώπιση των ιδιαίτερων αναγκών όλων των ανθρώπων» συνεχίζει. «Ας προσπαθήσουμε όλοι λοιπόν να ανθίσουμε για να γίνει και η κοινωνία μας ένας κήπος».
Μπορεί όμως ένας κηπουρός να φροντίζει όλα τα λουλούδια με τον ίδιο τρόπο; Υπάρχουν συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν να ευδοκιμήσουν όλα τα φυτά; Για την ανάπτυξη κάθε φυτού χρειάζεται χώμα με συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά, συγκεκριμένη ποσότητα νερού, ρυθμισμένη ηλιοφάνεια, θερμοκρασία, υγρασία όπως και τα απαιτούμενα στηρίγματα, λέει ο κ. Παπανδρέου, παρατηρώντας:
«Μπορεί να ευδοκιμήσει ένα τροπικό φυτό σε μεσογειακό κλίμα άμα δεν το βάλεις σε θερμοκήπιο; Η απάντηση είναι προφανής, και γι' αυτό το λόγο εισάγουμε ουσιαστικά την προσαρμοσμένη εκπαίδευση στην Ελλάδα».
Δυστυχώς, όπως σημειώνει ο κ. Παπανδρέου, «το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι άκαμπτο, δεν προνοεί για τη διαφορετικότητα των παιδιών και με αιχμή τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του, οδηγεί σε έναν εξαναγκασμό: Να χωρέσουν όλοι στο καλούπι του μέσου όρου. Συνεπώς δεν παρέχει το πεδίο ελευθερίας το οποίο απαιτείται για την πλήρη ανάπτυξη των μαθητών οι οποίοι απέχουν στατιστικά από αυτόν. Αυτό έχει σαν συνέπεια μια μερίδα μαθητών να αποδομεί την έννοια της διαπαιδαγώγησης και να εγκαταλείπει την εκπαιδευτική διαδικασία», προσθέτει.
(Δηλώσεις συμμετοχής στο email: [email protected], υπεύθυνος Αλέξανδρος Παπανδρέου, [email protected])
tovima.gr