Του Αποστολου Λακασα
Θα τεθούν εύκολα ή δύσκολα θέματα στις πανελλήνιες εξετάσεις για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ; Πρόκειται για ερώτημα στο οποίο οι υποψήφιοι (η συντριπτική τους πλειονότητα, μάλιστα) δεν δυσκολεύονται να απαντήσουν υπέρ των εύκολων θεμάτων, καθώς αυτά φέρνουν τους μεγάλους βαθμούς. Ομως, το ζητούμενο των υποψηφίων είναι να εισαχθούν στα ΑΕΙ οι καλύτεροι. Τα εύκολα θέματα διευκολύνουν την ικανοποίηση του παραπάνω αιτήματος; Οι ειδικοί έχουν αντίθετη άποψη από τους υποψηφίους.
Ειδικότερα, τη Δευτέρα 21 Μαΐου αρχίζουν οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ, στις οποίες θα συμμετάσχουν 110.851 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών. Οι δύο εβδομάδες που απομένουν έως τότε είναι ιδιαίτερα κρίσιμες, καθώς μέσα στο διάστημα αυτό θα ρυθμιστούν βασικά ζητήματα της διαδικασίας, μεταξύ των οποίων και ο ορισμός των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, που είναι αρμόδια και για την επιλογή θεμάτων.
«Ζητούμενο είναι τα θέματα να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας ώστε να διακριθούν οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι από τους υπολοίπους», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο εκπαιδευτικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης. «Οι υποψήφιοι τρέμουν τα δύσκολα θέματα.
Ομως, από τη στιγμή που καταργήθηκε η βάση του 10 ως όριο εισαγωγής, το ποσοστό επιτυχίας εξαρτάται μόνο από τους αριθμούς εισακτέων και υποψηφίων. Δεν έχει καμία σχέση με τα δύσκολα ή εύκολα θέματα, τον αριθμό των εξεταζομένων μαθημάτων και την ύλη. Οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, αφού εισάγονται οι υποψήφιοι μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των εισακτέων.
Δεν αποτελούν διαγωνισμό πιστοποίησης γνώσεων, καθώς δεν υπάρχει επίπεδο γνώσεων που απαιτείται να έχουν οι υποψήφιοι για να εισαχθούν σε κάποια σχολή. Η εισαγωγή υποψηφίων μέχρι τη συμπλήρωση των διατιθέμενων θέσεων είναι ανταγωνιστική διαδικασία, αφού έχει σημασία ο υποψήφιος να γράψει καλύτερα από τους υπόλοιπους», συμπληρώνει ο ίδιος.
Και αυτό αποτυπώθηκε ευκρινώς στις εξετάσεις του 2011, όπου τα δύσκολα θέματα -από ορισμένους χαρακτηρίστηκαν τα δυσκολότερα της τελευταίας πενταετίας- έφεραν μεγάλη πτώση στις βάσεις εισαγωγής. Αντίθετα, σε χρονιές με εύκολα θέματα, όπως το 2000, οι βάσεις εκτοξεύονται. Ενδεικτική είναι η σύγκριση των βάσεων εισαγωγής σε τρεις σχολές (Ιατρική Αλεξανδρούπολης, Πολιτικών Μηχανικών Πάτρας, Βιολογίας Αθήνας) το 2000 και το 2011, όπως αποτυπώνεται στον πίνακα. Η διαφορά των βάσεων ανάμεσα στη χρονιά με τα εύκολα θέματα και τη χρονιά με τα δύσκολα είναι πάνω από 1.000 μόρια.
Ετσι, όπως εξηγεί ο κ. Στρατηγάκης, είναι προτιμότερα τα δύσκολα θέματα, ώστε να ξεχωρίζουν οι άριστοι. «Οταν έχουμε συνωστισμό υποψηφίων στο άριστα και οι αριστούχοι υποψήφιοι είναι περισσότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις στις περιζήτητες σχολές, τότε κάποιοι θα χάσουν την περιζήτητη θέση για εκατοστά της μονάδας, δηλαδή π.χ. ένα μικρολαθάκι που έκαναν στις πράξεις. Αυτό δεν είναι δίκαιο», καταλήγει ο ίδιος.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
diktyo.gr