Οι εξετάσεις δεν πρέπει να αποτελούν δοκιμασία των αντοχών των μαθητών μας, αλλά δοκιμασία των γνώσεων τους, λέει στο ΘΕΜΑ ο Υπουργός Παιδείας αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναφοράς της βάσης του «10».

Μείωση από έξι σε τέσσερα των μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές προαναγγέλλει με συνέντευξή του στο ΘΕΜΑ ο υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος. Στόχος της αλλαγής που θα δρομολογηθεί από την ερχόμενη χρονιά είναι, όπως εξηγεί, να περιοριστούν η εξάντληση των υποψηφίων και η ταλαιπωρία των ίδιων, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών, ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναφοράς της βάσης του 10.

Ο υπουργός Παιδείας καθησυχάζει τους εκπαιδευτικούς ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση, επισημαίνοντας ωστόσο ότι θα κοπούν οι αποσπάσεις. Με την πλειονότητα των καθηγητών είμαστε μαζί, δηλώνει, διασκεδάζοντας τις εντυπώσεις από την ψυχρότητα που δημιούργησε η απόφαση που πήρε για την επιστράτευση προκειμένου να αποτρέψει την απεργία εν μέσω των εξετάσεων. Δεν χαρίζεται, όμως, στους εμπνευστές των κινητοποιήσεων, προσθέτοντας: Με μια χούφτα συνδικαλιστές που πήγαν να τινάξουν στον αέρα ό,τι με κόπους και θυσίες έχτιζαν οι φετινοί υποψήφιοι είμαστε απέναντι.

Ύστερα από έναν χρόνο στο υπουργείο Παιδείας εκτιμάτε ότι έχετε επιτύχει τους στόχους που είχατε θέσει;

Πιστεύω ότι έχουμε πετύχει αρκετά και σημαντικά. Ο πρώτος νόμος της κυβέρνησης Σαμαρά ήταν νια τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ για να λειτουργήσουν χωρίς προβλήματα. Εν συνεχεία προχωρήσαμε στην πάταξη της γραφειοκρατίας και της πολυνομίας, στην αδειοδότηση των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης και κατάρτισης, στην απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων στα Ελληνόπουλα που έχουν αποφοιτήσει από διεθνώς αναγνωρισμένα ιδρύματα και στη θέσπιση του εθνικού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων. Μετά, στο σχέδιο Αθηνά για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, στην αναδιάρθρωση της διαχείρισης του διδακτικού προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στην επαναφορά της αξιολόγησης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ύστερα από δεκαετίες. Επίσης πετύχαμε να ξανακάνουμε αυτονόητα τα αυτονόητα: να ξεκινά δηλαδή n σχολική χρονιά με τα βιβλία και τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία.

Θεωρείτε ότι αυτή η περίοδος, όπου η ελληνική κοινωνία δοκιμάζεται, είναι η κατάλληλη για ρυθμίσεις στον χώρο της παιδείας;

Προχωρήσαμε σε σημαντικές αλλαγές λαμβάνοντας υπ' όψιν τις αντοχές της ελληνικής κοινωνίας, n οποία δοκιμάζεται από αυτή την πολύμορφη κρίση. Για τον λόγο αυτό προσπαθήσαμε να διατηρήσουμε την ηρεμία και την ομαλότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία και να πάρουμε κοινωνικά μέτρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πρώτο είναι η μείωση των μετακινήσεων των φοιτητών στο πλαίσιο του Σχεδίου Αθηνά και για το δεύτερο οι πολιτικές μας για την υποστήριξη μαθητών, φοιτητών και διδασκόντων όλων των βαθμίδων.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που έχετε θέσει;

Προχωράμε τις επόμενες ημέρες σε νομοθετικές πρωτοβουλίες για το Λύκειο, το Τεχνολογικό Λύκειο και την ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού. Το φθινόπωρο, δε, θα καταθέσουμε ένα νομοσχέδιο για την έρευνα και την τεχνολογία. Όλες οι πρωτοβουλίες μας έχουν έναν κεντρικό στόχο, και αυτός είναι η ολική επανεκκίνηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Διότι n ανάκαμψη της πατρίδας περνά μέσα από την αναγέννηση της παιδείας μας.

Στο πλαίσιο όμως των μεταρρυθμίσεων ισχύει ότι χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα μετακινηθούν υποχρεωτικά μακριά από τα σπίτια τους και ότι κάποιοι άλλοι θα οδηγηθούν σε απόλυση;

Καμία απόλυση εκπαιδευτικού, κομμένες οι αποσπάσεις, ελάχιστες υποχρεωτικές μεταθέσεις, και μόνο όπου είναι αναγκαίες, νοικοκύρεμα του συστήματος και των διαδικασιών, μείωση της δαπάνης και αξιοποίηση των πόρων για εντατικοποίηση σπουδών.

Πάντως με τους εκπαιδευτικούς έχει δημιουργηθεί μια ψυχρότητα μετά την επιστράτευση...

Με τη μεγάλη και συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών είμαστε μαζί. Με μια χούφτα συνδικαλιστές που πήγαν να τινάξουν στον αέρα ό,τι με κόπους και θυσίες έχτιζαν οι φετινοί υποψήφιοι, είμαστε απέναντι. Προσωπικά, τιμώ τους εκπαιδευτικούς. Αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής κοινωνίας. Αναγνώρισα δημοσίως ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες, στη συντριπτική τους πλειονότητα, ασκούν τα καθήκοντά τους με αυταπάρνηση και υποδειγματικό τρόπο.

Θα προχωρήσετε σε αλλαγές στο σύστημα των Πανελλαδικών;

Να ξεκαθαρίσουμε το εξής: το σύστημα πανελλαδικής διαδικασίας για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας δεν αλλάζει. Προχωράμε σε βελτιώσεις που αποσκοπούν μόνο στο να περιορίσουμε την εξάντληση των υπόψηφίων και την ταλαιπωρία των ίδιων, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών.

Αυτό σημαίνει ότι θα αλλάξετε τον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων;

Πρέπει τα μαθήματα να είναι λιγότερα κατά δύο. Να είναι πλέον τέσσερα έναντι έξι που ήταν μέχρι τώρα. Οι εξετάσεις δεν πρέπει να αποτελούν δοκιμασία των αντοχών των μαθητών μας, αλλά δοκιμασία των γνώσεων και της κριτικής τους σκέψης στα βασικά μαθήματα.

Η βάση του 10 θα επανέλθει;

Η βάση του 10 είναι ένα εργαλείο για τη θεραπεία της εισαγωγής υποψηφίων με χαμηλές βάσεις, το οποίο ύστερα από πολλή σκέψη αποφασίσαμε να μην αξιοποιήσουμε φέτος. Αναμένουμε ότι με τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας που πραγματοποιήσαμε n κατάσταση θα βελτιωθεί, θα δούμε, λοιπόν, τα αποτελέσματα των φετινών Πανελλαδικών και θα επανεξετάσουμε το θέμα. Στο υπουργείο Παιδείας δεν διακατεχόμαστε από εμμονές, παρά μόνο από τη διάθεση να δίνουμε λύσεις στα προβλήματα και να προχωράμε μπροστά.

Η αξιολόγηση ο Κεμάλ και το Αντιρατσιστικό

Σχετικά με τη δασκάλα που δέχτηκε επίπληξη για το τραγούδι Κεμάλ των Χατζιδάκι και Γκάτσου: μήπως με αφορμή αυτό το γεγονός έχει φτάσει η ώρα να ξαναδούμε το ζήτημα όχι μόνο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που προχωράει, αλλά ακόμα περισσότερο της αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, διευθυντών και περιφερειακών διευθυντών;

Κοιτάξτε, θίγετε δύο διαφορετικά πράγματα. Το πρώτο αφορά στην αξιολόγηση συνολικά του εκπαιδευτικού συστήματος και των σχολικών μονάδων, αλλά και των στελεχών της εκπαίδευσης. Αποτελεί προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης που υλοποιείται και είναι εξαιρετικής σημασίας. Η αξιολόγηση έχει λείψει από το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας τις τελευταίες δεκαετίες και νομίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να μην αξιολογείται το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Πρέπει να γνωρίζουμε τις αδυναμίες του για να τις διορθώσουμε. Είναι απαραίτητο. Από εκεί και έπειτα, αναφερθήκατε σε ένα ζήτημα το οποίο προέκυψε, όπως θα μπορούσε να προκύψει σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτά τα ζητήματα εξετάζονται στο επίπεδο στο οποίο παρουσιάζονται, στη σχολική μονάδα ή στη Διεύθυνση.

Έχετε καταλήξει σε συμπέρασμα με αφορμή το τελευταίο περιστατικό;

Από τη Διεύθυνση της Εκπαίδευσης γίνεται μια σχετική έρευνα για να δούμε τι ακριβώς έχει συμβεί. Επειδή πάντοτε σε τέτοια περιστατικά όλα μεγεθύνονται και χρωματίζονται από τη δημοσιότητα, αναμένουμε την ολοκλήρωση της έρευνας και τα πραγματικά δεδομένα προτού αποφασίσουμε με υπευθυνότητα και καταλήξουμε σε συμπεράσματα.

Για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο τι πιστεύετε;

Υπάρχει ήδη νομικό πλαίσιο, το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε αν χρήζει κάποιων βελτιώσεων, ενώ είναι απαραίτητη η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν ένα νομοθέτημα γίνεται αντικείμενο διαμάχης των άκρων. Ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία είναι φαινόμενα ανησυχητικά. Αντιμετωπίζονται με την αλλαγή νοοτροπίας μέσα από την παιδεία και με την τήρηση των όρων του κοινωνικού συμβολαίου του κράτους με τους πολίτες του.

Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΕΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΚΗΝΙΚΟ

Με ορίζοντα τη μεταμνημονιακή εποχή, ο κ. Αρβανιτόπουλος προτρέπει τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, του οποίου υπήρξε στενός συνεργάτης, να αναλάβει, εν όψει του συνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας, πρωτοβουλίες για την ανασύνθεση του πολιτικού σκηνικού. Ο υπουργός Παιδείας τάσσεται υπέρ της διεύρυνσης της ΝΑ με πρόσωπα που αποδέχονται τις θέσεις μας, αλλά δίνει έμφαση στον νέο διπολισμό που, όπως λέει, δημιουργείται και φέρνει αντιμέτωπη την προμνημονιακή Ελλάδα των συντεχνιών και των αγκυλώσεων με m μεταμνημονιακή Ελλάδα της βιώσιμης ανάπτυξης.

Η Νέα Δημοκρατία προχωρά στο συνέδριο της. Τι πρέπει να σηματοδοτήσει κατά τη γνώμη σας;

Ο Αντώνης Σαμαράς έχει την ευκαιρία και το κατακτημένο δικαίωμα να αλλάξει το πολιτικό σκηνικό, να ανασυνθέσει τον πολιτικό χάρτη της ελληνικής κοινωνίας, όπως έκαναν οι ιστορικοί ηγέτες της Κεντροδεξιάς στη μετεμφυλιακή και στη μεταπολιτευτική Ελλάδα. Ο Αντώνης Σαμαράς μπορεί να εκφράσει, σήμερα, τις κοινωνικές ομάδες που σχηματίζονται και τα αιτήματά τους στη μεταμνημονιακή Ελλάδα.

Καλώς θα προσεγγίσετε τις ομάδες που περιγράφετε Με ένα νέο προσκλητήριο στελεχών;

Τα πρόσωπα που αποδέχονται και υποστηρίζουν τις θέσεις μας είναι φυσικά καλοδεχούμενα. Προκρίνουμε, όμως, τις πολιτικές μας προτάσεις, τον πολιτικό μας λόγο, την επικαιροποίηση του προτάγματος του κοινωνικού φιλελευθερισμού έναντι της ανακύκλωσης των υλικών του χθες. Αυτό είναι το στοίχημα του συνεδρίου μας. Αυτή την περίοδο περνάμε από τον πολυκερμαπσμό στην επανασύνθεση του πολιτικού σκηνικού. Και η επανασύνθεση δεν γίνεται με όρους διαμοιρασμού παλαιοκομματικών τιμαρίων και φέουδων, αλλά με όρους ιδεολογίας. Το νέο περιεχόμενο του διπολισμού στο ελληνικό πολιτικό περιβάλλον έχει ήδη διαμορφωθεί. Από τη μια βρίσκεται η Ελλάδα του χθες, των συντεχνιών, της διαίρεσης και των αγκυλώσεων και από την άλλη η σύγχρονη, μεταμνημονιακή Ελλάδα, n Ελλάδα της Ευρώπης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Η ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Της Ισμήνης Χαραλαμποπούλου