Τι ισχυει για την λειτουργία μέσα σε Φροντιστήρια Κέντρα Μελέτης για μαθητές Δημοτικού / Σύμφωνα με τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Σκουρολιάκου τον περασμένο Νοέμβριο 2017
«Τα Κέντρα Μελέτης, για να το καταλάβει και η κοινωνία μας, είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν ορισμένα φροντιστήρια για να δημιουργήσουν εντός των φροντιστηρίων φροντιστήρια για παιδιά του Δημοτικού. Αυτά τα φροντιστήρια είναι απολύτως παράνομα. Τελεία, χωρίς αστερίσκους!»
Σκεφτόμαστε και διερευνούμε νομικά κάθε φροντιστήριο να στείλει στο Υπουργείο, μετά από αίτημα του Υπουργείου, μία υπεύθυνη δήλωση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ότι δεν λειτουργούν τέτοια κέντρα. Αυτό βεβαίως δεν είναι ευχάριστο σε μία κοινωνία, να ζητάς από έναν θεσμό που εσύ τον έχεις αδειοδοτήσει να σου πει ότι δεν παρανομεί, αλλά θα αναγκαστούμε να το κάνουμε, αν οι ίδιοι δεν αποφασίσουν να εξαλείψουν αυτό το φαινόμενο.
Επιπλέον, αυτό που εμείς θέλουμε να πούμε στους γονείς, είναι ότι υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι τα παιδιά αυτά να απασχολούνται. Υπάρχει το ολοήμερο σχολείο, υπάρχουν τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης, τα λεγόμενα ΚΔΑΠ. Ζητάμε, λοιπόν, από τους γονείς να αγκαλιάσουν το δημόσιο σχολείο, να μην αναπαράγουν μία νοοτροπία όπου το φροντιστήριο και η παραπαιδεία έχουν γίνει μέρος του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης, τα παιδιά του δημοτικού να μην πιέζονται μέσα από αυτές τις διαδικασίες, να αξιοποιήσουν ό,τι τους προσφέρει το δημόσιο σχολείο και βεβαίως να ξέρουν κι αυτοί ότι συμπράττουν σε κάτι που είναι παράνομο.
Ως προς το θέμα των εργαζομένων, εκεί η κατάσταση είναι πιο σοβαρή, όπως καταλαβαίνετε, διότι παιδιά που θέλουν να δουλέψουν κάτι πάνε καλή τη πίστει να δουλέψουν, ενώ εμείς με νόμο που έχουμε ψηφίσει, η δική μας Κυβέρνηση, κάναμε τεράστια προσπάθεια και έχει υπάρξει τεράστια βελτίωση στα ένσημα, στις αποζημιώσεις, κλπ. Επειδή το συγκεκριμένο δεν είναι μέρος του νόμιμου οικοδομήματος, έχουμε αυτό, έχουμε πολύ σοβαρά θέματα ασφάλειας και βεβαίως έχουμε και την ενίσχυση μίας νοοτροπίας ότι ντε και καλά τα παιδιά από τόσο μικρή ηλικία θα πρέπει να συνηθίζουν στο περιβάλλον του φροντιστηρίου.
Θεωρούμε ότι όλοι αυτοί οι λόγοι είναι απαράδεκτοι και θα είμαστε πάρα πολύ κατηγορηματικοί.
Η ποινή, όπως ξέρετε, είναι αφαίρεση της άδειας. Όμως, κοιτάξτε, είναι λίγο πιο σύνθετος ο τρόπος εντοπισμού, γιατί, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να έχεις ένα σώμα ελεγκτών, οτιδήποτε και να «μπουκάρεις» μέσα σε ένα φροντιστήριο, διότι τα παιδιά εκεί δεν κάνουν μάθημα όπως στα άλλα. Κάνουν και μάθημα, ορισμένες φορές κάνουν και λίγο παιχνίδι κ.λπ.
Το σοβαρό ερώτημα, λοιπόν, είναι πώς οι γονείς θα προστατεύσουν τα παιδιά και εντέλει το δημόσιο σχολείο. Διότι αν οι γονείς ξέρουν ότι στέλνουν τα παιδιά κάπου που δεν είναι νόμιμο, ξέρουν ότι εκεί γίνεται, αν θέλετε, μια μύηση στη νοοτροπία και των παιδιών και των γονιών να συνηθίσουν αυτό το περιβάλλον. Άλλο είναι, ξέρετε, το σχολείο και άλλο είναι το φροντιστήριο. Αυτά μπορώ να σας πω ότι είναι τα πιο δύσκολα πράγματα.
Και ο ΕΟΠΠΕΠ έχει προχωρήσει κι εμείς θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί. Δεν μπορούμε να μπούμε σ’ ένα παιχνίδι να στέλνουμε ελεγκτές και αστυνομίες και εισαγγελείς και το ένα και το άλλο, μιας που είναι παράνομο. Όμως, ζητάμε από τους γονείς και ζητάμε από πολλούς φροντιστές -και έχει σημασία αυτό- που ενώ είχαν την επιλογή, δεν το έχουν κάνει. Γιατί δεν το έχουν κάνει οι άνθρωποι; Γιατί σέβονται αυτό που κάνουν. Ξέρετε κι εσείς ότι τα φροντιστήρια ιστορικά έχουν παίξει έναν ρόλο που δεν είναι άσπρο-μαύρο.
Στην πρωτολογία του ο Βουλευτής είπε τα εξής:
Κύριε Υπουργέ, έχουμε πια σε αυτόν τον ευρύ χώρο των φροντιστηρίων της ιδιωτικής υποστηρικτικής εκπαίδευσης μια καινούρια «περιοχή», αυτά τα Κέντρα Μελέτης. Πρέπει να σημειώσουμε πως πραγματικά μείζον κοινωνικό πρόβλημα έχει προκύψει με το καθεστώς της λειτουργίας κάποιων Κέντρων Μελέτης στη χώρα μας, που απασχολεί τόσο τους γονείς, όσο και τους εργαζόμενους σε αυτά.
Καταγγέλλουν πως τα συγκεκριμένα Κέντρα απευθύνονται σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και λειτουργούν χωρίς θεσμικό πλαίσιο. Στα εν λόγω Κέντρα προστρέχουν εργαζόμενοι γονείς που επιθυμούν τα παιδιά τους να βοηθηθούν στη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου και ταυτόχρονα να απασχοληθούν δημιουργικά κατά τις ελεύθερες ώρες τους.
Αυτά τα Κέντρα Μελέτης, σύμφωνα με τις καταγγελίες της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος προς τον ΕΟΠΠΕΠ, λειτουργούν είτε αυτόνομα σε δικά τους κτήρια είτε ως τμήματα νόμιμων φροντιστηρίων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των οποίων όμως η άδεια δεν συμπεριλαμβάνει αυτού του είδους τις δραστηριότητες. Ως εκ τούτου, δεν καταβάλλουν εισφορές, δεν προβλέπονται συγκεκριμένα προσόντα επιλογής του προσωπικού και όσον αφορά τις εργασιακές τους σχέσεις, κύριε Υπουργέ, αυτές καταγράφονται επιεικώς ως «βεβαρημένες».
Επιπροσθέτως, να σημειώσουμε πως δεν τηρούνται προϋποθέσεις ασφάλειας και υγιεινής, γιατί κανένας δεν ελέγχει. Ακόμα χειρότερα, κάποια τέτοια Κέντρα αναλαμβάνουν τη μεταφορά των μαθητών από τα σχολεία τους προς τους συγκεκριμένους χώρους -εδώ, λέει, «δωρεάν μεταφορά από το σχολείο στον χώρο μελέτης»- χωρίς ουδείς να γνωρίζει εάν οι οδηγοί διαθέτουν πιστοποίηση, εάν τα οχήματα ελέγχονται από κάποια δημόσια αρχή, εάν είναι ασφαλή.
Πρόσφατα, ανακαλύψαμε Κέντρο Μελέτης όπου στην ιστοσελίδα του αναφέρεται ευκρινώς ότι πραγματοποιεί παράνομα φροντιστηριακά μαθήματα, ότι αναλαμβάνει -όπως σας είπα- τη μεταφορά μαθητών και ότι λειτουργεί και στις σχολικές αργίες.
Θα καταθέσω τα αντίγραφα αυτών των διαφημίσεων και των ανακοινώσεων της ΟΙΕΛΕ για τα Πρακτικά.
Επίσης, οι εργαζόμενοι σε αυτά τα Κέντρα καταγγέλλουν, μέσω του συνδικαλιστικού τους οργάνου, πως η πλειοψηφία των εργαζομένων στα συγκεκριμένα Κέντρα εργάζονται χωρίς ασφάλιση.
Θα πρέπει να τονίσουμε πως οι απολαβές τους είναι εξαιρετικά αναντίστοιχες σε σχέση με την εργασία που προσφέρουν.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, ποιες είναι εκείνες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που σκοπεύει να πάρει το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε να τερματιστεί το καθεστώς ανομίας και ο εργασιακός μεσαίωνας και να αποκτήσουν τα περί ου ο λόγος Κέντρα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας.