Η λειτουργία των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ σε ένα ηθελημένο καθεστώς νομικής ανασφάλειας τα καθιστά ευάλωτα σε πολιτικές πιέσεις. Στον αντίποδα οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ ασκούν και αυτοί πιέσεις στον πολιτικό κόσμο, ώστε να εξυπηρετούνται ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντά τους"



Σε πλήρη απόκλιση η ρητορική των τηλεοπτικών καναλιών για τη διαφθορά στην Ελλάδα από τα συμπεράσματα που παρουσιάζει με έκθεσή της η Διεθνής Διαφάνεια. Δύο χρόνια τώρα οι Έλληνες πολίτες βομβαρδίζονται από τα δελτία ειδήσεων και τις "αναλύσεις" τους για τον διεφθαρμένο δημόσιο τομέα και τους τεμπέληδες δημοσίους υπαλλήλους. Για το παρακμασμένο πολιτικό σύστημα και τα πολιτικά κόμματα που πληρώνει ο Έλληνας πολίτης με τη φορολογία του. Για τα "κλειστά επαγγέλματα". Για τα "ελεύθερα επαγγέλματα". Για τη Δικαιοσύνη που δεν λειτουργεί

Την ίδια ώρα που εγκαλούν εισαγγελείς και προέδρους φορέων καταπολέμησης της διαφθοράς -όπως π.χ. πρόσφατα με την περίπτωση του εισαγγελέα Π. Νικολούδη, χάρη στον οποίο έγινε γνωστή η "αγορά πλοίου" από την οικογένεια Μητσοτάκη.

Λοιπόν, η έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας δείχνει άλλα: Στην κορυφή της διαφθοράς στην Ελλάδα τοποθετεί τα ίδια τα ΜΜΕ ως θεσμούς που επιδεικνύουν "χαμηλή αντίσταση στη διαφθορά". Μαζί με τα ΜΜΕ τοποθετεί την "εκτελεστική εξουσία", καθώς, παρότι ισότιμη με τις άλλες δύο, "εξουσιάζει τη Βουλή και επηρεάζει σημαντικά τη δικαιοσύνη". Παράλληλα οι κυβερνήσεις, παρά τις ισχυρές πλειοψηφίες με τις οποίες εκλέγονται, "υποκύπτουν σε πελατειακές σχέσεις και στις πιέσεις οργανωμένων συμφερόντων". Στην ίδια κατηγορία τοποθετεί και τις "Επιχειρήσεις", συγκεκριμένα τις μη εισηγμένες στο Χ.Α., καθώς "λειτουργούν σε καθεστώς σχεδόν πλήρους αδιαφάνειας", ενώ η πολυνομία και η γραφειοκρατία δημιουργούν επιπλέον προϋποθέσεις διαφθοράς.

Τι αναφέρει για τα ΜΜΕ; Η εκτελεστική εξουσία στην Ελλάδα παραμένει ανεξέλεγκτη, τόσο από τη Βουλή όσο και από τη λεγόμενη τέταρτη εξουσία. "Η λειτουργία των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ σε ένα ηθελημένο καθεστώς νομικής ανασφάλειας τα καθιστά ευάλωτα σε πολιτικές πιέσεις. Στον αντίποδα οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ ασκούν και αυτοί πιέσεις στον πολιτικό κόσμο, ώστε να εξυπηρετούνται ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντά τους". Γνωστά όλα, όμως δεν ακούγονται.

Στον αντίποδα, με υψηλή ανίσταση στη διαφθορά, βρίσκονται θεσμοί όπως οι εκλογές, που αποτελούν μια από τις πλέον αδιάβλητες και λιγότερο αμφισβητούμενες διαδικασίες, και ο Συνήγορος του Πολίτη, που εισήχθη στην Ελλάδα προκειμένου να συμβάλει στην καταπολέμηση των εκτεταμένων φαινομένων κακοδιοίκησης.

Επιχειρώντας μια αξιολόγηση του Εθνικού Συστήματος Ακεραιότητας, η Διεθνής Διαφάνεια (Transparency International) εξέτασε 13 πυλώνες - θεσμούς που συνθέτουν το σύστημα ακεραιότητας της χώρας. Συγκεκριμένα εξέτασε:

* Κυβέρνηση: νομοθετική εξουσία, εκτελεστική εξουσία, δικαιοσύνη.

* Δημόσιος Τομέας: δημόσιος τομέας, διωκτικές αρχές, εκλογές, Συνήγορος του Πολίτη, Ελεγκτικό Συνέδριο, Φορείς Καταπολέμησης της Διαφθοράς.

* Μη κυβερνητικοί: ΜΜΕ, Κοινωνία των Πολιτών, Πολιτικά Κόμματα, Επιχειρήσεις.

Οι πυλώνες αυτοί εξετάζονται ως προς την επάρκειά τους, πόρους και νομικό καθεστώς, για την αποτελεσματική τους απόδοση, εσωτερικά, ως προς τις πρακτικές διακυβέρνησης -αν ο θεσμός είναι διαφανής, υπόκειται σε έλεγχο και ενεργεί με ακεραιότητα και ως προς τον βαθμό στον οποίο εκπληρώνει το ρόλο του σε σχέση με την καταπολέμηση της διαφθοράς. Τα ΜΜΕ παρουσιάζονται ελλειμματικά σε πολλά από τα κριτήρια και σε σύγκριση με άλλους θεσμούς.

Η Διεθνής Διαφάνεια προτείνει ειδικότερα για τη βελτίωση των ΜΜΕ:

* Νομοθετικές πρωτοβουλίες και μέτρα για την επίτευξη των εξής στόχων:

- Εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.

- Θέσπιση πλαισίου λειτουργίας και για τον Τύπο.

- Παροχή νομοθετικών εξουσιοδοτήσεων προς τις εποπτικές αρχές των ΜΜΕ για τη ρύθμιση τεχνικών λεπτομερειών, ώστε οι νόμοι να μην καθίστανται παρωχημένοι και, ως εκ τούτου, ανεφάρμοστοι σε σύντομο χρονικό διάστημα.

* Ενίσχυση του ΕΣΡ.

* Θέσπιση γενικού ασυμβίβαστου της δημοσιογραφίας με έτερη απασχόληση και θέσπιση υποχρέωσης δημοσιοποίησης των θέσεων που κατέχουν οι δημοσιογράφοι.

* Ως προς την κρατική διαφήμιση:

- να μην ανατίθεται σε εταιρείες με φορολογικές και ασφαλιστικές εκκρεμότητες,

- να μην ανατίθεται σε νέα ΜΜΕ προτού παρέλθει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από την πρώτη κυκλοφορία τους,

- να συσταθεί γραφείο πιστοποίησης κυκλοφοριών και τηλεθεάσεων,

- να συσταθεί επιτροπή ελέγχου που θα ελέγχει και θα ακυρώνει τις παράτυπες αναθέσεις,

* η δημοσίευση των μετοχολογίων των επιχειρήσεων ΜΜΕ να συνοδεύεται από επεξηγήσεις ως προς τις συγκεντρώσεις που δημιουργούνται.

avgi.grPosted Image