Σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Εσωτερικών, οι μισοί από τους πρόσφυγες που βρίσκονται στην χώρα έχουν ήδη αιτηθεί άσυλο. Αυτό σημαίνει ότι τις αμέσως επόμενες σχολικές χρονιές τα γερμανικά δημοτικά σχολεία θα δουν μια μαζική εισροή νέων εγγραφών από προσφυγόπουλα.
Τα περισσότερα από τα παιδιά, όπως είναι λογικό, δεν μιλούν λέξη γερμανικά, όπως και οι γονείς τους, πράγμα που σημαίνει ότι το πιθανότερο είναι να μείνουν πίσω από τους συμμαθητές τους στις επιδόσεις και να μην μπορούν να «ακολουθούν» την τάξη. Μέλημα του γερμανικού συστήματος εκπαίδευσης, άλλωστε, είναι τα παιδιά αυτά να μπορέσουν να προσαρμοστούν όχι μόνο στη γλώσσα αλλά και στην κουλτούρα και τις συμπεριφορές της καινούργιας τους πατρίδας.
Οι Γερμανοί βρήκαν την λύση! Τα ρομπότ.
Επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Μπίλεφελντ ήδη ξεκίνησαν ένα τριετές πρόγραμμα όπου ένα αυτόνομο ρομπότ θα βοηθάει τετράχρονα και πεντάχρονα παιδιά να αποκτήσουν εύκολα και γρήγορα την απαραίτητη άνεση στη γλώσσα που θα τους επιτρέψει να ενταχθούν στην σχολική τάξη άμεσα, χωρίς να υστερούν από τα παιδιά των Γερμανών.
Μια γαλλική εταιρία, η Aldebaran Robotics έχει ήδη κατασκευάσει ένα κατάλληλο ρομπότ ύψους 58 εκατοστών με το όνομα NAO. Με την βοήθεια κάμερας, μικροφώνου και tablet τώρα ο ΝΑΟ θα βοηθάει τα νεοεισερχόμενα στην Γερμανία παιδάκια να μάθουν γερμανικά αρχίζοντας με απλές λέξεις, εικόνες και εκφράσεις.
Για να είναι βέβαιο ότι τα παιδιά θα νιώθουν άνετα με το ρομπότ και δεν θα φοβούνται, ο NAO έχει σχεδιαστεί ώστε να μοιάζει με ένα χαριτωμένο, μικρό ανθρωπάκι, με κορμό, πόδια, χέρια, κεφάλι και φιλικές εκφράσεις. Ο NAO μπορεί να μιλάει, να περπατάει, να χορεύει και κυρίως, να αναγνωρίζει διαφορετικά πρόσωπα και φωνές.
Μάλιστα, ερευνητές του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Ντένβερ ανακάλυψαν ότι τα ρομπότ NAO έχουν μια ακόμη σημαντική ιδιότητα. Τα παιδιά με αυτισμό ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτά τα ρομπότ παρά σε ανθρώπους. Κι ο λόγος είναι επειδή λόγω της ιδιομορφίας της πάθησης, τα παιδάκια αυτά συχνά ταράζονται και μπερδεύονται από τις εκφράσεις των προσώπων και τις αλλαγές στον τόνο της φωνής των άλλων ανθρώπων.
Στην Γερμανία, η ομάδα του Πανεπιστημίου του Μπίλεφελντ εργάζεται πυρετωδώς με στόχο ο πρώτος «στρατός» από ρομποτάκια NAO να βρίσκεται στις σχολικές τάξεις σε 18 μήνες από τώρα.
Θα προγραμματίσουν τα ρομπότ να αναγνωρίζουν, να διορθώνουν και να προσαρμόζονται στις γλωσσικές ικανότητες του παιδιού καθώς αυτές θα εξελίσσονται και θα αλλάζουν.
Το γερμανικό «πρόγραμμα NAO» είναι κομμάτι ενός μεγαλύτερου προγράμματος, του L2TOR. Σε αυτό συνεργάζονται ειδικοί από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια όλης της Ευρώπης με σκοπό να χρησιμοποιήσουν τα ρομπότ για να διδάξουν ξένες γλώσσες στα παιδιά.
Σε έναν κόσμο όπως ο σημερινός, που η γνώση μιας έστω ξένης γλώσσας είναι όχι μόνο επιθυμητή αλλά απαραίτητη ακόμη και για τα πιο απλά και καθημερινά, π.χ. να κατανοούμε τι συμβαίνει γύρω μας, να ενημερωνόμαστε επαρκώς κλπ., οι ειδικοί θεωρούν ότι με τη συμβολή του συγκεκριμένου ρομπότ τα παιδιά θα μαθαίνουν την ξένη γλώσσα πολύ πιο άνετα και αποτελεσματικά.