Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, η εκπαίδευση των κωφών παιδιών αρχίζει τον 18ο αιώνα. Η πρώτη αναφορά γίνεται όταν ο ιερέας Abbè Charles Michel de l’ Epèe αναλαμβάνει την εκπαίδευση δίδυμων κωφών κοριτσιών, τα οποία συνάντησε τυχαία και ενθουσιάστηκε από τον τρόπο επικοινωνίας που είχαν υιοθετήσει. Το 1755 ο de l’ Epèe ιδρύει το πρώτο σχολείο κωφών στο Παρίσι, όπου διδάσκει και ο ίδιος. Ως κύριο στόχο είχε τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και στη συνέχεια την ανάπτυξη της ομιλίας τους.
Σε αντίθεση με την επικρατούσα άποψη, ισχυρίζεται ότι οι κωφοί μπορούν και πρέπει να εκπαιδευτούν. Διατύπωσε, επίσης, την άποψη ότι η νοηματική γλώσσα είναι η φυσική γλώσσα των κωφών.
Πολλοί μαθητές του ίδρυσαν σχολεία σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική, όπως αυτό που ίδρυσε στις Η.Π.Α., το 1817, ο μαθητής του Laurent Clerk μαζί με τον Thomas Hopkins Gallaudet. Με αυτό τον τρόπο διαδόθηκε η νοηματική γλώσσα σε όλο τον κόσμο.
Στο βίντεο ένα μικρό κορίτσι μας εξηγεί την ιστορία της νοηματικής γλώσσας και το πως ξεκίνησε με απλό και κατανοητό τρόπο. Το απόσπασμα είναι μέρος του ντοκιμαντέρ «Λόγια της σιωπής», το οποίο προβλήθηκε στην ΕΡΤ.
eidikospaidagogos.gr Φώτης Παπαναστασίου Ειδικός Παιδαγωγός MSc Σχολική Ψυχολογία