Οι βασικοί λόγοι που μαθαίνουμε μια ξένη γλώσσα είναι: καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες, επικοινωνία με διαφορετικούς λαούς, ταξίδια ή σπουδές στο εξωτερικό, χρήση Διαδικτύου και των ξενόγλωσσων μέσων ενημέρωσης. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι που συνήθως μας διαφεύγουν. Αυτοί είναι:
Η μάθηση της ιστορίας και του πολιτισμού του λαού που ομιλεί τη γλώσσα. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι η γλώσσα είναι φορέας πολιτισμικών και κοινωνικών στοιχείων, μας μαρτυράει δηλαδή στοιχεία για το λαό από τον οποίο πηγάζει, πράγμα το οποίο μας φέρνει πιο κοντά στις απαρχές της γλώσσας.
Η μάθηση μιας ξένης γλώσσας μας προκαλεί να τη συγκρίνουμε με τη μητρική μας και να βρούμε διαφορές και ομοιότητες στη σημασία και σύνταξη των λέξεων. Αυτό συντελεί στη καλύτερη γνώση και εξερεύνηση της μητρικής γλώσσας, κάτι που μερικές φορές παραμελούμε ή θεωρούμε δεδομένο.
Η διαδικασία μάθησης γενικότερα ακονίζει τις διανοητικές μας ικανότητες και εξελίσσει το τρόπο που σκεπτόμαστε μέσα από τις διάφορες γλωσσικές ασκήσεις. Αυτό είναι ακόμη πιο ωφέλιμο για ένα παιδί, το οποίο μαθαίνει τη ξένη γλώσσα σε στάδιο που ακόμη αναπτύσσεται ο εγκέφαλος και οι ικανότητές του.
Σε μια εποχή πολυπολιτισμικότητας, οι επιχειρίσεις δε περιορίζονται μόνο στα σύνορα της χώρας τους, αλλά επεκτείνονται και στο εξωτερικό, κτίζοντας σχέσεις συνεργασίας με ξένους επιχειρηματίες και κατά επέκταση με άλλα κράτη. Επίσης, πολλοί άνθρωποι πλέον εργάζονται στο εξωτερικό σε μόνιμη βάση, ορισμένοι από αυτούς σε πολύ σημαντικές θέσεις, όπως οι διπλωμάτες, οι διερμηνείς και οι πρέσβεις. Όλα τα παραπάνω βασίζονται στην άρτια γνώση αρκετών ξένων γλωσσών.
Ακόμα καλύτερα, υπάρχουν κάποιοι που μαθαίνουν ξένες γλώσσες, ακόμα και σε μεγαλύτερη ηλικία, απλά επειδή τους ευχαριστεί και τους ωφελεί η όλη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης. Θυμηθείτε μόνο το πόσο εξελίσσονται οι δυνατότητες του μυαλού μας ή πόσο ευχάριστα περνάει ο χρόνος του μαθήματος με συζητήσεις πάνω σε επίκαιρα θέματα, παιχνίδια, χρήση τεχνολογίας, κτλ.
Καλό είναι, λοιπόν, να εμβαθύνουμε όχι μόνο στη χρήση μιας ξένης γλώσσας, αλλά και στο ιστορικό και κοινωνικό της πλαίσιο. Να μάθουμε να σκεπτόμαστε και να δρούμε σύμφωνα με αυτή τη στιγμή που τη μιλάμε, χωρίς απλά να παράγουμε σωστές γραμματικά, 'ξύλινες' προτάσεις. Ανοίξτε τη καρδιά σας σε αυτή και νιώστε τη σαν τη μητρική σας...
Κλείνουμε με κάτι που διαβάσαμε στη σελίδα 18 του τεύχους Απριλίου-Μαΐου 2008 του εκπαιδευτικού περιοδικού Teacher's Voice:
Those who know nothing of foreign languages, know knothing of their own. (Εκείνοι που δε γνωρίζουν τίποτα από ξένες γλώσσες, δεν γνωρίζουν τίποτα ούτε για τη δική τους.)
markakischool.blogspot.com inital.gr