Παραπλανητικά δώρα, πτυχίο express και παράνομοι οικοδιδάσκαλοι, όσα πρέπει να αποφύγουν οι γονείς
Παραπλανητικά δώρα με κάθε εγγραφή, σύμπτυξη του χρόνου σπουδών αλλά και μαθήματα κατ’ οίκον από παράνομους οικοδιδασκάλους, είναι ορισμένες από τις «παγίδες» από τις οποίες καλούνται να ξεφύγουν οι γονείς, αυτή την περίοδο, οπότε και επιλέγουν το κέντρο ξένης γλώσσας που θα εγγράψουν τα παιδιά τους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών Μαγνησίας PALSO σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν γονείς και μαθητές ενόψει της έναρξης των μαθημάτων και επέστησε την προσοχή προκειμένου η επιλογή του φροντιστηρίου να γίνει με βάση τις παρεχόμενες υπηρεσίες και το επίπεδο σπουδών κι όχι με βάση τις παγίδες της αγοράς που κάθε φορά παίρνουν κι άλλη μορφή.
Παραπλανητική διαφήμιση
Υπ’ αριθμόν ένα ζήτημα, που έχει απασχολήσει και τις δικαστικές αρχές είναι το ζήτημα της παραπλανητικής διαφήμισης. Προσφορά δωρεάν μαθημάτων, δωρεάν δεύτερης γλώσσας, δωρεάν βιβλίων, laptop, tablet ποδηλάτων, όχι για κοινωνικούς λόγους, όπως οι τυχόν εκπτώσεις σε άνεργους, πολύτεκνους, ορφανά κλπ., αλλά με στόχο να προσελκύσουν μαθητές παγιδεύουν τον γονέα με μία προσφορά η οποία συχνά καταλήγει να τον επιβαρύνει με ακριβότερα δίδακτρα, επιτυγχάνοντας έτσι το αντίθετο αποτέλεσμα. Η πρακτική αυτή είναι απαράδεκτη.
«Το πρώτο κριτήριο επιλογής ενός ΚΞΓ δεν πρέπει να είναι η τιμή, το δώρο ή οι δωρεάν παροχές αλλά οι παρεχόμενες υπηρεσίες, το επίπεδο σπουδών, π.χ. οπτικοακουστικά μέσα, αριθμός μαθητών ανά τμήμα, μαθησιακό περιβάλλον.
Ενημερώνουμε τους γονείς ότι η πλειοψηφία των ΚΞΓ PALSO παίρνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσκολίες που βιώνουν οι συμπολίτες μας έχει μειώσει τα δίδακτρα από την αρχή της κρίσης και όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει κάνει καμία αύξηση και παρέχει εκπτώσεις σε άνεργους, πολύτεκνους, αδέρφια, ορφανά και γενικότερα σε συμπολίτες μας που δυσκολεύονται να μορφώσουν τα παιδιά τους», ανέφεραν τα μέλη του Συλλόγου.
Μία ακόμη… παγίδα, είναι αυτή των Κέντρων Γλωσσών που υπόσχονται απόκτηση πτυχίου σε πέντε αντί σε οκτώ χρόνια. «Σε αυτά τα προγράμματα έχει συμπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό η διδακτέα ύλη, με συνέπεια να παραλείπονται ουσιαστικά στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή ακόμα της ίδιας της ύλης, με αποτέλεσμα ο μαθητής - ακόμα και στην περίπτωση που θα πάρει το πτυχίο - να του είναι αδύνατο να κάνει σωστή χρήση της γλώσσας στην καθημερινότητά του. Να υπογραμμίσουμε ότι η συντόμευση ετών μπορεί να επιτευχθεί με εντατικά θερινά μαθήματα και εφόσον το επίπεδο του μαθητή το επιτρέπει», υπογραμμίζει ο Σύλλογος.
Φωτοτυπίες
Πολλοί γονείς φωτοτυπούν τα βιβλία για να χαμηλώσουν το κόστος σπουδών του παιδιού τους.
Εκτός από την παρανομία που διαπράττεται, όπου εμπλέκονται γονείς, βιβλιοπωλεία, ΚΞΓ, αυτό προκαλεί παιδαγωγικό πρόβλημα, ιδιαίτερα σήμερα στην εποχή της εικόνας και του χρώματος.
«Σήμερα που οι τιμές των βιβλίων έχουν μειωθεί αισθητά αξίζει να διαθέσουμε λίγα ευρώ παραπάνω για να χαίρεται το παιδί μας τη διαδικασία της μάθησης. Εδώ βέβαια να τονίσουμε ότι η δουλειά του ΚΞΓ δεν είναι να διαθέτει βιβλία στους μαθητές του, η άδεια του ΚΞΓ είναι για διδασκαλία ξένων γλωσσών σύμφωνα με την απόφαση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας. Και βέβαια στην εποχή της κρίσης που βιώνουμε πρέπει όλοι, ΚΞΓ και γονείς, να συμβάλλουμε στη στήριξη της τοπικής αγοράς, αυτό λέγεται αλληλοβοήθεια και αλληλεγγύη και πρακτικά στην περίπτωσή μας σημαίνει να αποφεύγουμε να αγοράζουμε τα βιβλία από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, να τα αγοράζουμε από τα τοπικά βιβλιοπωλεία, γιατί έτσι στηρίζουμε την τοπική οικονομία και έμμεσα ωφελούμαστε και οι ίδιοι», τονίζεται.
Ιδιαίτερα μαθήματα
Πολλοί γονείς επίσης επιλέγουν τη λύση του ιδιαίτερου μαθήματος για το παιδί τους επειδή πιστεύουν ότι με αυτόν τον τρόπο θα κερδίσουν χρόνο και χρήμα και φυσικά θα αποφύγουν τις μετακινήσεις.
«Σας πληροφορούμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών που παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών από σπίτι σε σπίτι είναι παράνομοι, καθώς δεν εκδίδουν αποδείξεις, δεν πληρώνουν εισφορές σε ασφαλιστικούς φορείς, δεν γνωρίζει κανείς ποια είναι τα πραγματικά τους προσόντα, ενώ οι περισσότεροι είναι γνωστοί μόνο με το μικρό τους όνομα. Δεν σας προκαλεί εντύπωση ότι ούτε μία αγγελία για ιδιαίτερα στα τζάμια των καταστημάτων ή στις εφημερίδες δεν αναφέρει όνομα;
Συστήνουμε στους γονείς να αποφεύγουν τα παράνομα ιδιαίτερα μαθήματα για τους επιπλέον λόγους ότι ο μαθητής :
• διδάσκεται σε φτωχό και μονότονο περιβάλλον χωρίς συμμετοχή σε ομαδικές εργασίες, απαραίτητες στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας, αλλά και χωρίς τα σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα που μπορεί να παρέχει ένα οργανωμένο ΚΞΓ (διαδραστικούς πίνακες, Η/Υ,κτλ).
• δεν κερδίζει ούτε χρήμα ούτε χρόνο τελικά σε ένα περιβάλλον μαθησιακής απομόνωσης, όπου πολλές φορές δεν υπάρχει οργανωμένη ύλη ή οργανωμένο πρόγραμμα και ο καθηγητής του ιδιαίτερου ΔΕΝ δεσμεύεται απέναντι στον γονέα.
Ενώ πιστεύουμε ότι ο μαθητής μαθαίνει καλύτερα στην τάξη ενός ΚΞΓ, τα ΚΞΓ δεν είναι κατά του ιδιαίτερου μαθήματος. Υπάρχουν μαθητές με προβλήματα μάθησης που χρειάζονται το ιδιαίτερο σαν κύριο μάθημα ή σαν ενισχυτική διδασκαλία. Εάν όμως ο μαθητής έχει ανάγκη ιδιαίτερου μαθήματος, θεωρούμε ότι ο καθηγητής θα πρέπει να αναζητηθεί μέσα στους χώρους του αναγνωρισμένου ΚΞΓ. Καλούμε τους γονείς που θα επιλέξουν τον καθηγητή ή την καθηγήτρια του παιδιού τους εκτός ΚΞΓ να ελέγξουν τα στοιχεία του διδάσκοντος.
Η διαφήμιση ιδιαίτερων μαθημάτων στην εφημερίδα δεν ισοδυναμεί με επάρκεια προσόντων διδασκαλίας και κατ’ επέκταση νόμιμη οδό. Ο οικοδιδάσκαλος οφείλει να έχει άδεια διδασκαλίας την οποία υποχρεούται να επιδεικνύει. Οι καθηγητές της δημόσιας εκπαίδευσης δεν επιτρέπεται να παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα. Ο οικοδιδάσκαλος οφείλει να διαθέτει κωδικό άσκησης δραστηριότητας από την αρμόδια ΔΟY και να εκδίδει νόμιμες αποδείξεις. Πέρα από το παράνομο της δραστηριότητας κάποιων ανθρώπων που εμφανίζονται ως έμπειροι καθηγητές καλούμε τους γονείς να δουν το ουσιαστικό. Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να είναι και επικίνδυνη. Δεν παίζουμε με την ψυχή των παιδιών μας. Δεν είναι θέμα όγκου γνωστικού , αλλά και τρόπου διδασκαλίας», συστήνει ο Σύλλογος.
Ποια ηλικία;
Τέλος, ο Σύλλογος, αναφέρεται και στο θέμα της κατάλληλης ηλικίας για την έναρξη εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας.
«Η παιδαγωγική άποψη είναι ότι η πιο κατάλληλη ηλικία είναι στην B-Γ Δημοτικού και σε εξαιρετικές περιπτώσεις στην Α δημοτικού. Σε κάθε περίπτωση το παιδί δεν πρέπει να διδάσκεται γραφή και ανάγνωση στην ξένη γλώσσα προτού να μάθει γραφή και ανάγνωση στη μητρική του γλώσσα.
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται στα ΚΞΓ να διδάσκουν ξένες γλώσσες σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από παιδαγωγική και νομική άποψη», επισημαίνει ο Σύλλογος.
Εγγραφο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του Υπουργείου Παιδείας προς την Ομοσπονδία PALSO αναφέρει τα εξής:
Επειδή:
α) οι χώροι των φροντιστηρίων (εξοπλισμός, εγκαταστάσεις υγιεινής και ασφάλειας) δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένοι για νήπια και πολλά φροντιστήρια στεγάζονται σε ορόφους κτιρίων,
β) οι διδάσκοντες στα ΚΞΓ δεν έχουν την κατάλληλη παιδαγωγική κατάρτιση για παιδιά νηπιακής ηλικίας,
γ) η γνώση μιας ξένης γλώσσας προϋποθέτει την καλή κατάκτηση της μητρικής, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να είναι επιτρεπτή στα ΚΞΓ η διδασκαλία ξένων γλωσσών στα νήπια.
Ταχυδρόμος, Πανθεσσαλική Εφημερίδα