Η εκμάθηση της ξένης γλώσσας σε πολύ μικρή ηλικία είναι πλέον γεγονός. Τα παιδιά μπορούν ευχάριστα και χωρίς πίεση να εξερευνήσουν το μαγικό κόσμο της νέας γλώσσας και να μυηθούν στη κουλτούρα της. Το κλειδί στην επιτυχία είναι ο τρόπος με τον οποίο ο εκπαιδευτικός θα επιλέξει να διδάξει τη νέα ξένη γλώσσα. Τα παιδιά είναι γεμάτα ενθουσιασμό και ενέργεια. Είναι άτομα με υψηλό εσωτερικό κίνητρο επίτευξης και αυξημένη περιέργεια που επιταχύνει τις διαδικασίες μάθησης. Αυτό που χρειάζονται είναι ένα δάσκαλο που θα τα βοηθήσει να διατηρήσουν ζωντανό τον ενθουσιασμό τους για τη ξένη γλώσσα και θα υλοποιήσει την ανάγκη τους να τη διδαχτούν με τον ίδιο τρόπο που διδάχτηκαν τη μητρική τους γλώσσα. Τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα μέσα από τραγούδια, παιχνίδια, ιστορίες και πολυ-αισθητηριακές δραστηριότητες που τους δίνουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους και να τις μοιραστούν με τους ομολόγους τους. Οι νέες πληροφορίες ( λεξιλόγιο, εκφράσεις...) πρέπει να είναι τυλιγμένες σε ασημό-χρυσο χαρτί, δίπλα στο λυχνάρι του Αλαντίν που θα πραγματοποιήσει στη συνέχεια τις επιθυμίες τους για παιχνίδι δημιουργώντας έτσι ισχυρούς συσχετισμούς που θα ενισχύσουν την παραμονή των νέων πληροφοριών στη μνήμη μακράς διάρκειας.
Παρατηρώντας το τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν τη ξένη γλώσσα μας βοηθά να συνειδητοποιήσουμε ότι η γνώση αποκτάται ευκολότερα μέσα από θετικές εμπειρίες μάθησης που επιτρέπουν την εμπλοκή όλων των αισθήσεων και ανατροφοδοτούν τον ενθουσιασμό και τη επιθυμία των μαθητών να συνεχίσουν το ταξίδι της μάθησης. Οι μαθητές μας πρέπει να περνούν καλά στη τάξη και να φεύγουν από αυτή με θετική διάθεση. Αυτό μπορεί να γίνει εάν ο καθηγητής συμπεριλάβει εκπαιδευτικά παιχνίδια στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα του. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια έχουν θέση σε όλες τις τάξεις και είναι πολύτιμα εργαλεία για την αφομοίωση και επανάληψη νέου λεξιλογίου, γραμματικής, και φυσικά εξάσκηση προφορικού λόγου. Ενισχύουν την συνεργατικότητα και δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να ανα- προσδιορίσουν το ρόλο τους στη τάξη.Μέσα από το κατάλληλο παιχνίδι και την παρατήρηση των ομολόγων τους μειώνονται οι άσχημες συμπεριφορές και ενισχύεται η ομαδική δουλειά. Με αυτό τον τρόπο καταρρίπτεται ο μύθος που θέλει τα παιχνίδια να είναι πηγή αποσυντονισμού και κίνητρο για ανάρμοστη συμπεριφορά.
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεχτικός/ή όταν διαλέγει παιχνίδια που θα ενσωματωθούν στο μάθημα. Το κάθε εκπαιδευτικό παιχνίδι πρέπει να εξυπηρετεί συγκεκριμένο στόχο και να έχει συγκεκριμένη διάρκεια. Πρέπει επίσης να δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλο αριθμό μαθητών να αλληλεπιδράσουν και να εκφραστούν μέσα από αυτό.
Συγκεντρωτικά θα λέγαμε ότι πρέπει:
1. Να παρουσιάζει τη νέα δραστηριότητα ως σημαντικό μέρος του μαθήματος και να θέτει τους κανόνες του παιχνιδιού. Πριν την υλοποίηση του, όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν κατανοήσει τους κανόνες και να ξέρουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν τη χρονική διάρκεια του κάθε παιχνιδιού. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται περισσότερο χρόνο και περισσότερες διευκρινίσεις για να αφομοιώσουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Έγκειται συνεπώς στη διακριτικότητα και το σωστό χειρισμό του δασκάλου να διασφαλίσει τη συμμετοχή όλων των μαθητών στη νέα δραστηριότητα χωρίς να εκθέσει τις αδυναμίες των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
2. Να προετοιμάζει τα υλικά που θα χρειαστούν για το παιχνίδι. Εάν χρειάζονται κάποιες κατασκευές, μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να τις ετοιμάσουν και να τις φέρουν στη τάξη. Τα παιδιά έχουν πολύ φαντασία και μπορούν να κατασκευάσουν αριστουργήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Επιπροσθέτως, η δημιουργικότητα και το προσωπικό στίγμα που βάζουν στα εκπαιδευτικά παιχνίδια ενισχύουν το κίνητρο για συμμετοχή μιας και ικανοποιούν και την ανάγκη τους να προβάλλουν τη δημιουργικότητα τους μέσα από αυτό.
3. Να βάζει λίγη «μαγεία» στο παιχνίδι που θα ακολουθήσει. Ακόμα και το πιο απλό παιχνίδι πρέπει να έχει ένα έξυπνο όνομα που θα τραβήξει τη προσοχή των μαθητών. Ο ίδιος ο δάσκαλος πρέπει να δείχνει ενθουσιασμένος για τη διαδικασία που θα ακολουθήσει. Ένας μη ενθουσιώδης δάσκαλος που δεν επιθυμεί να παίξει με τους μαθητές του δεν μπορεί να μεταδώσει την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται έτσι ώστε το παιχνίδι να γίνει δίαυλος έκφρασης και αποκόμιση θετικών εμπειριών μάθησης που είναι η κινητήρια δύναμη για τη συνέχιση των προσπαθειών και την υπερπήδηση όλων των δυσκολιών που παρουσιάζονται στο δύσκολο ταξίδι της γνώσης.
4. Να επαναλαμβάνει το παιχνίδι σε σύντομα χρονικά διαστήματα. Τα παιδιά λαμβάνουν ευχαρίστηση όταν παίρνουν μέρος σε ένα παιχνίδι του οποίου γνωρίζουν καλά τους κανόνες και αισθάνονται σιγουριά σε αυτό.
5. Να επιβραβεύει όλους τους μαθητές για τη συμμετοχή τους σε αυτό. Φυσικά θα υπάρχει ένας νικητής ή μια νικητήρια ομάδα αλλά όλοι οι μαθητές πρέπει να παίρνουν κάτι ως ανταμοιβή στο τέλος για να θυμούνται τη συμμετοχή τους και το πόσο καλά πέρασαν σε αυτό.
6. Να μη φοβάται να χρησιμοποιήσει τα παιχνίδια για να παρουσιάσει ακόμα και τα πιο σύνθετα γραμματικά φαινόμενα. Κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις, η εφαρμογή εκπαιδευτικών παιχνιδιών δεν δημιουργεί αταξία και αποσυντονισμό. Ο καθηγητής πρέπει να έχει το ρόλο του μαέστρου στη τάξη του. Όπως ο μαέστρος επιλέγει τα μουσικά όργανα που θα λάβουν μέρος στην εκτέλεση ενός κομματιού και τους δίνει το μουσικό τμήμα που θα παίξουν ορίζοντας τη χρονική διάρκεια της συμμετοχής τους σε αυτό, έτσι και ο δάσκαλος πρέπει να κατανέμει τους ρόλους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Με αυτό το τρόπο δεν δημιουργούνται παρανοήσεις και οι μαθητές ξέρουν καλά ότι όταν τελειώσει το παιχνίδι και αποκομίσουν τα οφέλη από αυτό, θα οδηγηθούν σε άλλες εξίσου σημαντικές δραστηριότητες που είναι και αυτές μέρος της διδακτικής διαδικασίας.
Η επιθυμία για απόκτηση διπλωμάτων γλωσσομάθειας δημιουργεί τις περισσότερες φορές μεγάλο στρες τόσο στους καθηγητές όσο και στους μαθητές. Κάτω από αυτή την πίεση επιλέγονται αποκλειστικά παραδοσιακοί τρόποι διδασκαλίας για επανάληψη και αφομοίωση του νέου υλικού που τις περισσότερες φορές δεν αφήνουν χώρο στη μόνη κινητήρια δύναμη να δράσει και να επιταχύνει τις διαδικασίες μάθησης. Αυτή η δύναμη δεν είναι άλλη από αυτή που έχει αρχικά οδηγήσει τους μαθητές στη τάξη μας: Τον ενθουσιασμό για την εξερεύνηση και την εκμάθηση της νέας ξένης γλώσσας που επιθυμούν να γνωρίσουν. Ας μη στερήσουμε λοιπόν από τους μαθητές μας τον ενθουσιασμό και την ευκαιρία να περνούν καλά στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Ας τους δώσουμε πολλές θετικές εμπειρίες μάθησης που θα τους οδηγήσουν αβίαστα στην επίτευξη των στόχων τους. Οι στόχοι τους δεν πρέπει να είναι μόνο η απόκτηση πτυχίων αλλά και η ικανότητα της χρήσης της γλώσσας σε κάθε στιγμή της ζωής τους και κάτω από οποιεσδήποτε προϋποθέσεις.
Τελικά μπορείς να μαθαίνεις και να περνάς καλά στο μάθημα, έτσι δεν είναι;;;-
See more at: http://www.toportal.gr