Χιλιάδες Γάλλοι πολίτες σπεύδουν να στηρίξουν οικονομικά τα μουσεία που πλήττονται από τις περικοπές των επιχορηγήσεων, κάνοντας τους New York Times να μιλάνε για «ζητιανιά» που οι Γάλλοι επιλέγουν να χαρακτηρίζουν «συμμετοχική χρηματοδότηση».

Ήδη το μουσείο του Λούβρου (ο διευθυντής του παραιτήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα εξαιτίας των δραστικών περικοπών από το κράτος στη χρηματοδότηση του μουσείου) έχει συγκεντρώσει 654.000 δολάρια από 2.500 άτομα που έσπευσαν να ανταποκριθούν στο κάλεσμά του να συγκεντρωθούν χρήματα για την αγορά δύο γλυπτών του 13ου αιώνα. Το μουσείο της Λυών έχει συγκεντρώσει 91.000 δολάρια για την αγορά πίνακα του Jean Auguste Dominique Ingres. Όσο για τις εργασίες ανακατασκευής του «Πάνθεον»όπου στεγάζονται προτομές σημαντικών γάλλων όπως ο Βίκτωρ Ουγκό, έχουν συγκεντρωθεί περί τα 34.000 δολάρια από 450 άτομα.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως σήμερα η Γαλλία ξοδεύει διπλάσιο ποσό για τον πολιτισμό απ'ότι η Γερμανία. Όμως η μείωση του ποσού για τον πολιτισμό κατά 4% στα 3,1 δισ δολάρια, είναι η πρώτη που συμβαίνει εδώ και 30 χρόνια και έχει αποφέρει μεγάλη αναστάτωση στο χώρο. Εξ' αυτών, 11,1 εκατ. θα χρησιμοποιηθούν για τις αγορές νέων έργων τέχνης, έναντι 26 εκατ. το2009. Γρήγορα οι διευθυντές των πολιτιστικών οργανισμών ενεργοποίησαν το δίκτυο συμμετοχικής χρηματοδότησης, το οποίο είναι έτοιμες να ακολουθήσουν κι άλλες χώρες όπως η Βρετανία, η Ολλανδία και η Γερμανία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Göttingen International Handel Festival μέσω ενός video προσπάθησε να συγκεντρώσει 20.000 δολάρια για την πραγματοποίηση συναυλίας με ελεύθερη είσοδο σε σιδηροδρομικό σταθμό.

Οι αριθμοί της Ελλάδας

Την ίδια ώρα στην Ελλάδα ο αμύθητος θησαυρός της αρχαιότητας και ο παλλόμενος αλλά εγκλωβισμένος σύγχρονος πολιτισμός είχαν να λαμβάνουν από το κράτος για το 2012 μόλις 573 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,269% του κρατικού προϋπολογισμού. Το Μουσείο Μπενάκη ήταν το πρώτο που έσπευσε να δημιουργήσει ένα δίκτυο υποστήριξής του, με σήμα μια καρδιά. Οι πολίτες μπορούν να γίνουν μικροί ή μεγάλοι χορηγοί του Μουσείου, καλλιτέχνες (όπως ο Διονύσης Σαββόπουλος) κάνουν συναυλίες χωρίς αμοιβή προκειμένου να συγκεντρώσει τα έσοδα το Μουσείο, ενώ πραγματοποιούνται και «κλειστά» δείπνα με επιφανείς ή έστω οικονομικά εύρωστες προσωπικότητες που μπορούν να στηρίξουν πιο ενεργά το μουσείο.

www.iefimerida.gr/