Το επάγγελμα του δασκάλου ήταν μέχρι πριν από δύο χρόνια το πιο περιζήτητο στην Ελλάδα, καθώς οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων δεν επαρκούσαν για να καλύψουν τις θέσεις στα δημοτικά σχολεία.
Το επάγγελμα του δασκάλου ήταν μέχρι πριν από δύο χρόνια το πιο περιζήτητο στην Ελλάδα, καθώς οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων δεν επαρκούσαν για να καλύψουν τις θέσεις στα δημοτικά σχολεία.
Από πέρυσι, όμως, τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν, αφού η σφιχτή δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης έχει περιορίσει σημαντικά τους διορισμούς και η απορρόφηση δασκάλων στα Δημοτικά γίνεται πλέον με πιο αργούς ρυθμούς.
Αξίζει να αναφερθεί ότι την τελευταία δεκαετία (2001-2011) οι διορισμοί μονίμων δασκάλων έφτασαν τις 40.000, χωρίς σε αυτόν τον αριθμό να υπολογίζουμε τους αναπληρωτές που εργάζονται στα σχολεία με κανονικό ή με διευρυμένο ωράριο (ολοήμερο).
Ασφαλείς προβλέψεις για τα ποσοστά απορρόφησης των δασκάλων στα δημοτικά σχολεία τα επόμενα χρόνια δεν μπορούν να γίνουν εν μέσω Μνημονίου και των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Ελλάδα απέναντι στην τρόικα. Μέχρι στιγμής, αυτό που ισχύει και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά την περσινή χρονιά είναι η σχέση μίας πρόσληψης για πέντε αποχωρήσεις.
Αυτό σημαίνει πρακτικά πως εάν στο τέλος της σχολικής χρονιάς παρατηρηθεί «κύμα» συνταξιοδοτήσεων από τους δασκάλους, τότε το υπουργείο Παιδείας θα αναγκαστεί να αυξήσει σημαντικά τους διορισμούς συγκριτικά με πέρυσι.
Γι' αυτό, άλλωστε, έχει προϊδεάσει και η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, η οποία υποστήριξε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή ότι έχουν εξασφαλιστεί για την ερχόμενη χρονιά 1.100 διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών (δασκάλων και καθηγητών), διπλάσιοι δηλαδή σε σχέση με πέρυσι.
Πάντως, ακόμη και σήμερα και παρά την κρίση που περνάει και το συγκεκριμένο επάγγελμα, συνεχίζει να προσελκύει χιλιάδες αριστούχους μαθητές, οι οποίοι επιθυμούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Άλλωστε, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, το 96% των φοιτητών Παιδαγωγικών Τμημάτων τα επέλεξαν εξαιτίας της αγάπης τους για τα παιδιά, ενώ το 85% εξ αυτών απάντησε ότι έπαιξε αποφασιστικό ρόλο το γεγονός ότι το επάγγελμα του δασκάλου προσφέρει σίγουρη και σταθερή δουλειά.
Στα «συν» του επαγγέλματος είναι ότι επιτρέπει στους δασκάλους να έχουν αρκετό χρόνο για να ασχοληθούν με την οικογένειά τους και μεγάλα διαστήματα για διακοπές (τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και τους καλοκαιρινούς μήνες).
Οι βάσεις εισαγωγής στις σχολές
Την οκταετία 2003-2010 εκτινάχθηκε η ζήτηση για τα Παιδαγωγικά Τμήματα και ταυτόχρονα σημειώθηκε κατακόρυφη άνοδος των βάσεων εισαγωγής, κάνοντας τις σχολές απλησίαστες ακόμη και για αριστούχους μαθητές.
Είναι ενδεικτικό ότι οι βάσεις εισαγωγής το 2002 στα εννέα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης κυμάνθηκαν μεταξύ 12.684 (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) έως 14.515 (Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης). Οκτώ χρόνια μετά, όμως, οι βάσεις σε ορισμένα τμήματα ξεπέρασαν ακόμη και αυτά της Νομικής! Έτσι, το 2010 το Παιδαγωγικό της Αθήνας άνοιξες τις «πύλες» του για τους υποψηφίους με 18.711 μόρια, ενώ το αντίστοιχο τμήμα της Θεσσαλονίκης με 18.550.
Πέρυσι, πάντως, οι βάσεις υποχώρησαν σημαντικά σε σχέση με το 2010 και έγιναν προσιτές για περισσότερους υποψηφίους. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι η βάση στο Τμήμα Αθήνας διαμορφώθηκε στα 17.806 μόρια, στη Σχολή του Αριστοτελείου στα 17.710, ενώ η χαμηλότερη βάση παρατηρήθηκε στο τμήμα που εδρεύει στη Ρόδο (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) με 15.247 μόρια.
Η έκρηξη της ζήτησης, που ξεκίνησε το 2003 και κορυφώθηκε τα τελευταία χρόνια, συγκαταλέγει τα Παιδαγωγικά Τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης στην κορυφή των προτιμήσεων από όλες τις σχολές των ΑΕΙ.
Και την περσινή χρονιά, πάντως, η ζήτηση για τα Παιδαγωγικά χτύπησε «κόκκινο», με αποτέλεσμα να μειώνονται οι πιθανότητες εισαγωγής για πολλά τμήματα. Το χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας βάσει των πρώτων προτιμήσεων σημειώθηκε στη Σχολή του Αριστοτελείου (12,5%), αφού οι θέσεις που διατέθηκαν ήταν 180 και οι υποψήφιοι που δήλωσαν το τμήμα στην κορυφή των προτιμήσεων ανήλθαν σε 1.433.
Στο Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, το ποσοστό επιτυχίας έφτασε το 14,1%, ενώ ευκολότερη ήταν η εισαγωγή στα τμήματα που εδρεύουν σε Βόλο, Ρέθυμνο, Ιωάννινα και Πάτρα, με τα ποσοστά να κυμαίνονται μεταξύ 41,5% και 77,3%.
Τέλος, επισημαίνεται ότι στα τμήματα των Πανεπιστημίων Αιγαίου, Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας εισήχθησαν όλοι οι υποψήφιοι που τα είχαν δηλώσει ως πρώτη προτίμηση.
Οι συνθήκες εργασίας
Την περσινή χρονιά, η ζήτηση για τα Παιδαγωγικά χτύπησε «κόκκινο», με αποτέλεσμα να μειώνονται οι πιθανότητες εισαγωγής για πολλά τμήματα. Το χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας βάσει των πρώτων προτιμήσεων σημειώθηκε στη Σχολή του Αριστοτελείου (12,5%), αφού οι θέσεις που διατέθηκαν ήταν 180 και οι υποψήφιοι που δήλωσαν το τμήμα στην κορυφή των προτιμήσεων ανήλθαν σε 1.433.
ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗ
ethnos.gr