Δυσαρέσκεια προκαλεί στη γαλλική πλευρά η συμπεριφορά της «Αθηνάς» ως προς τη Γαλλική Γλώσσα και Φιλολογία. Τόσο στελέχη του Γαλλικού Ινστιτούτου όσο και ο πρόεδρος του Συνδέσμου του Ακαδημαϊκού Φοίνικα, Ν.Χριστοδούλου, δεν κρύβουν τη δυσφορία τους για την απορρόφηση των τμημάτων Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας που λειτουργούν στα πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, σε επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας, ο Ν. Χριστοδούλου κάνει λόγο για εχθρική πράξη, επιζήμια για τη χώρα. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η συλλογή υπογραφών εντός και εκτός της χώρας προκειμένου το υπουργείο Παιδείας να κάνει πίσω και να διατηρηθεί η αυτονομία όλων των ξενόγλωσσων τμημάτων που απορροφώνται, χωρίς απολύτως κανένα λόγο, από ένα υδροκέφαλο τμήμα. Όπως επισημάνθηκε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Συλλόγου Διδασκόντων της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε συρρίκνωση και υποβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών. Το θέμα αποκτά ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς την προσεχή Τρίτη θα επισκεφθεί επισήμως τη χώρα ο Γάλλος πρόεδρος, Φρανσουά Ολάντ.
Κείμενο υπογραφών στήριξης συλλέγουν τα ξενόγλωσσα τμήματα των πανεπιστημίων Αθηνών κα Θεσσαλονίκης
Το κείμενο των υπογραφών με τον τίτλο «Στηρίξτε τα πανεπιστημιακά τμήματα ξένων γλωσσών και φιλολογικών των πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης» είναι διαθέσιμο σε έξι γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά και ιταλικά), όσα δηλαδή και τα υπό συγχώνευση τμήματα. Όπως αναφέρεται, «το σχέδιο ‘Αθηνά’ της ελληνικής κυβέρνησης για την ανώτατη παιδεία προτείνει τη συγχώνευση των τμημάτων Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ισπανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε ένα ενιαίο ‘Τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας’ στα Πανεπιστήμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης με κριτήρια, όχι επιστημονικά, αλλά αριθμητικής λογικής».
“Τα ξενόγλωσσα τμήματα”, αναφέρεται στο κείμενο των υπογραφών, έχουν μακρόχρονη διδακτική και ερευνητική παράδοση, επιστημονική αυτοτέλεια και ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών, τα οποία θεραπεύουν διακριτά μεταξύ τους επιστημονικά, διδακτικά και ερευνητικά αντικείμενα, με έμφαση στη φιλολογική μελέτη, στην ενδελεχή ανάλυση της γλώσσας, καθώς και στη σύνδεσή της με τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό των κοινωνιών που τη μιλούν. Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας υποβαθμίζει τα τμήματα σε απλές «κατευθύνσεις» ενός τεράστιου υβριδικού τμήματος με την επιστημονικά αδόκιμη ονομασία ‘Τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας’. Αυτό θα οδηγήσει στη συρρίκνωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στην ανεπάρκεια επιστημονικής και επαγγελματικής κατάρτισης των φοιτητών/τριών, στην υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών και τελικά των πτυχίων των αποφοίτων».
Από την πλευρά του, ο Ν. Χριστοδούλου επισημαίνει με επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας ότι καμία από τις γειτονικές χώρες, οι οποίες προσπαθούν να έχουν τις σχέσεις που διέπουν Ελλάδα και Γαλλία, δεν έχει ανάλογο σύστημα, ενώ αναρωτιέται ποιος είναι ο λόγος της πρότασης αυτής, «αφού τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά δεν υπάρχει κανένα όφελος». Μάλιστα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου υπενθυμίζει ότι από τον Σεπτέμβριο η γαλλική γλώσσα οπισθοχωρεί και στα δημοτικά σχολεία και προειδοποιεί ότι δεν θα «παραμείνουμε αδρανείς στη συνεχή υποβάθμιση των γαλλικών σπουδών».
Στο μεταξύ συνεχίζονται οι αντιδράσεις φοιτητών και διδασκόντων σε πολλά ΤΕΙ (π.χ. Θεσσαλονίκης, Χαλκίδας κ.ά.), ενώ χθες ο υπουργός Παιδείας συναντήθηκε εκ νέου με τους πρυτάνεις των πέντε ιδρυμάτων της Αττικής που θα αποτελέσουν, σύμφωνα με την πρότασή του, Ομοσπονδία…
ΑΥΓΗ