Είναι ολιγαρκής ο κ. Κ. Αρβανιτόπουλος. Δεν απαιτεί όσα χρειάζονται από τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών. Δέχεται χωρίς να αντιδρά τις διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών για την ιδιωτική εκπαίδευση. Αρκείται στα βασικά: πόσα μέτρα θα είναι κάθε τάξη και κάτι τέτοια. Κακώς. Έπρεπε να λειτουργήσει μαξιμαλιστικά. Δεν μπορείς κύριε ιδιοκτήτη φροντιστηρίου να μην εξασφαλίζεις μια πισίνα για το παιδί, σε μια χώρα που έχει έξι μήνες καλοκαίρι. Τι θα κάνει το παιδί στο διάλειμμα αν δεν έχει πισίνα; Πώς θα τα μάθει τα εγγλέζικα;
Ακούγεται εξωπραγματική η πρότασή μας: μια πισίνα σε κάθε φροντιστήριο. Εξίσου εξωπραγματικά είναι όσα ζητεί ο νέος νόμος από τα κέντρα ξένων γλωσσών. Ορίζονται τετραγωνικά μέτρα ανά μαθητή τόσο στην αίθουσα διδασκαλίας όσο και το προαύλιο που δεν έχουν καμία σχέση με τις υπάρχουσες δομές: αναλογία ενός ατόμου ανά τεσσεράμισι τετραγωνικά στο συνολικό εμβαδόν, ελάχιστο εμβαδό αίθουσας διδασκαλίας δεκαπέντε μέτρα. Απαιτείται μια τουαλέτα ανά τριάντα μαθητές και πυροπροστασία σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (δεν αφορούν μόνο το σβήσιμο της φωτιάς αλλά και τα δομικά υλικά, το φάρδος των διαδρόμων).
Όσα ορίζει ο νόμος δεν πληρούνται από τις υπάρχουσες δομές των φροντιστηρίων.
Μήπως όμως πληρούνται από τα σχολεία, εκεί που τα παιδιά περνούν όλη τη μέρα; Να μην ξεχνάμε ότι στο κέντρο ξένων γλωσσών το παιδί θα πάει για μια-δυο ώρες και θα φύγει. Δεν είναι ανάγκη να έχει για το διάλειμμα τερέν 5 επί 5 για να ξεδώσει. Στα σχολεία όμως; Στα δημόσια σχολεία υπάρχουν οι προδιαγραφές που απαιτούνται από τους ιδιώτες; Δεν θα γενικεύσουμε. Απαντάμε με περιπτώσεις: Στο Ασβεστοχώρι, έξω από τη Θεσσαλονίκη, τα δημοτικά σχολεία είναι γιαπί και τα παιδιά κάνουν μάθημα σε μαγαζιά και κοντέινερ. Για τη σίτιση κατεβαίνουν σε υπόγειο.
Στο γυμνάσιο και λύκειο Θέρμου, έξω από το Αγρίνιο, οι μαθητές εξακολουθούν να κάνουν μαθήματα σε κοντέινερ. Τι ύψος έχουν, είπαμε τα κοντέινερ; Πόσα τετραγωνικά; Βεβαίως υπάρχουν και χειρότερα. Νηπιαγωγείο Γέρακα: σε κοντέινερ χωρίς ρεύμα. Αυτό επιφυλάσσει η Πολιτεία για να πεντάχρονα. Μάθημα χωρίς ρεύμα. Θέλετε κι άλλα; Ειδικό Σχολείο Κορυδαλλού. Το κράτος, αυτό το κράτος που ζητεί αυλή από τα φροντιστήρια, έχει παραπετάξει τα παιδιά με ειδικές ανάγκες σε έναν υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Σε κοντέινερ και πάλι.
Δεν λέει κανείς να λειτουργούν φροντιστήρια σε ποντικότρυπες ούτε σε χώρους στάθμευσης ούτε σε κοντέινερ. Ας μην ξεπέσει ο ιδιώτης στο χάλι του δημοσίου. Θα μπορούσαν όμως οι προδιαγραφές να είναι ρεαλιστικές. Το φροντιστήριο έχει συγκεκριμένο προορισμό και αυτός είναι να αποκαταστήσει την χαμένη γνώση, να διορθώσει τα κενά που αφήνει μια αναποτελεσματική δημόσια εκπαίδευση.
Πέρα από τα απαίσια κτήρια, το δημόσιο σχολείο, με το πρόγραμμά του, δεν καταφέρνει να διδάξει επαρκώς τις ξένες γλώσσες. Πόσοι μαθητές έχουν αποκτήσει Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας παρακολουθώντας μόνο τα μαθήματα στο σχολείο; Ελάχιστοι. Τούτο βέβαια αποτελεί μια παθογένεια της εκπαίδευσης η οποία δεν θα υποχωρήσει αν κλείσουν τα φροντιστήρια.\
ΛΩΡΗ ΚΕΖΑ
ΤΟΒΗΜΑ